ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی فوری+ هرآنچه درباره طرح صنعتی باید بدانید

ثبت طرح صنعتی در خاکریز اول صنعت ، تجارت و تحقیقات قرار دارد. عدم توجه به ثبت طرح صنعتی مانند ثبت برند موجبات ضرر و زیان جبران ناپذیری به فعالان این عرصه ها وارد خواهد آورد. در تجارت علاوه بر مبادله کالا که در آن کیفیت و کمیت نقش اساسی را دارد اعتبار معامله کننده و کالای مورد معامله نیز بسیار تأثیرگذار است،یا در ابتکار و نوآوری حفظ حقوق پدید آورده باعث تشویق وی و سایرین می گردد.

بعنوان مثال حسن نام تجاری یک کالا ، سرعت فروش آنرا برای فروشنده بالا برده باعث سهولت در بازاریابی می گردد و یا ظاهر زیبا و بسته بندی منحصر به فرد کالا، عامل کلیدی در جلب و جذب مشتریان شده و موجبات موفقیت محصول در بازار می شود یا ثبت و حمایت از حقوق مبتکرین و مخترعان باعث رشد شگرفت علم و دانش می گردد.

یکی از جنبه حقوق مالکیت صنعتی ، حقوق ثبت طرح صنعتی می باشد که به شکل و ظاهر، ترکیب خطوط و رنگ ها از نظر جذابیت کالا (محصول) توجه دارد. آیا می دانستید اگر طرح جدیدی برای محصولات تولیدی خود ایجاد کرده اید یا بسته بندی منحصر به فردی ابداع کرده اید قبل از افشا باید آنرا ثبت نمائید؟

هر تغییر در شکل ظاهر یا نوع بسته بندی که باعث زیبا شدن محصول تولیدی شما گردید و باعث جذابیت محصولات شما برای مصرف کننده موجب شود را قبل از افشا، بهتر است ثبت طرح صنعتی نمایید تا جلو سو استفاده رقبای خارجی و داخلی در بازارهای هدف گرفته شود.با ثبت طرح صنعتی شما می توانید به راحتی جلو و واردات یک محصول که تقلیدی از طرح تولیدی ثبت شده شما است را بگیرید. در این مقاله به تمام زوایای این موضوع میپردازیم.

توضیحات کامل در مورد مزایا و هزینه و مراحل و مدارک ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی، مرحله کلیدی در حمایت از نوآوری و خلاقیت در صنعت است. توضیحات جامع موجود در مورد ثبت طرح صنعتی، مزایای انحصاری بودن، جلوگیری از کپی برداری ناخواسته و تقویت جایگاه تجاری طرح را ارائه می دهد. اهمیت هزینه ها و زمان ثبت طرح صنعتی با توجه به نقش آن در حفظ حقوق مالکیت و تجارت توضیح داده می شود. مراحل ثبت طرح صنعتی، از انتخاب طرح تا صدور گواهی، در کنار مدارک مورد نیاز برای ثبت طرح صنعتی، همگی مواردی هستند که متقاضی باید از آن ها مطلع باشد.

ثبت طرح صنعتی چیست؟

شما به عنوان یک مخترع متخصص و یا فردی که خلاقانه در کالایی و طرحی نوآوری انجام می دهد یهتر است ثبت طرح صنعتی و یا بهتر ثبت طرح های صنعتی، ثبت ایده و اختراعات خود را با تمامی جزئیات آن به دست وکیل متخصص اداره مالکیت معنوی (صنعتی) در تهران و ایران توسط موسسه ی حقوقی ثبت فردا به صورت تخصصی در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهید.

ثبت طرح صنعتی (Desing industria) نهادی حقوقی از مجموعه ی مالکیت فکری (Property intellectual) واقع در تهران است، که شاید برای علاقمندان به طراحی جالب باشد که بدانند در این نهاد فرد، شکل و فرم ظاهری محصولی را که طراحی کرده به ثبت می رساند.

از نظر علاقمندان به ثبت طرح صنعتی مسائل بسیار زیادی وجود دارد که بتواند یک طرح صنعتی را به ثبت برساند؛ اما به طور واضح باید از این مسئله آگاه باشید که آنچه که در ثبت یک طرح اهمیت ویژه ای دارد؛ اول نوآوری در فرم و دیگر کاربرد عملی آن است.

به این معنی که ثبت طرح های انتزاعی غیرقابل مصرف یعنی تماما به صورت خلاقانه و ذهنی طرحی را پیاده کنید که کاربردی نداشته باشد و به کار مصرف کننده اش نیاید با این شرایط که حتی با وجود نو آوری هم امکان پذیر برای ثبت نمی باشد.

محصولات مطرح به عنوان طرح صنعتی

همان طور که در بالا به تفضیل شرح داده شد هر گونه محصولی اگر با توجه به توضیحات شرایط مذکور را دارا بود، قابلیت ثبت به عنوان طرح صنعتی را دارد و مجاز به ثبت طرح صنعتی در اداره ی مالکیت صنعتی است و البته برای روشن تر شدن موضوع به چند دسته محصولاتی که بیشتر به این عنوان ثبت می شوند.

  • ثبت طرح صنعتی فرش
  • ثبت طرح صنعتی سرامیک
  • ثبت طرح صنعتی کاشی
  • ثبت طرح صنعتی دستگیره

باید بدانید که اداره ثبت علائم تجاری و مالکیت معنوی در تهران، میدان امام خمینی، خیابان خیام، خیابان فیاض بخش، جنب ساختمان شماره یک سازمان ثبتاسناد و املاک کشور است و خدماتی که این اداره ارائه می دهد: ثبت طرح های صنعتی، ثبت اختراعات، ثبت برند و علائم تجاری است .

تفاوت طرح صنعتی با اختراع

در این بخش به بیان هر چه بیشتر مفاهیم بالا می پردازیم و با توجه به مطالبی که پیش تر توضیح داده شد امکان اینکه تشخیص راحت تری داشته باشید بیشتر شود و ما نیز بتوانیم تفاوت درست ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراع را بیان کنیم.

بهتر است بدانید که بر خلاف طرح صنعتی که قانون فقط به دنبال بحث های زیبایی شناختی و ظاهری آن بوده و به هیچ عنوان به کارایی بهتر و یا تفاوت های فنی آن توجهی نداشته است، اما در ثبت اختراع قانون بیشتر به دنبال کارایی بهتر است.

کارایی بهتر باید در کالای مورد نظر و یا نوآوری خاصی باشد که کاملا به عنوان یک کالای جدید محسوب شود به عبارت دیگر اگر بخواهیم وسیله ای بسازیم و آن را ثبت اختراع کنیم باید نو آوری های خود را بیشتر صرف بالابردن کارایی و بهره وری دستگاه مورد نظر کنیم.

به طور مثال هنگامی که بنا باشد یک وسیله ی برقی جدید مثلا می خواهیم یک جاروبرقی جدید به ثبت برسانیم، اگر به دنبال ثبت طرح صنعتی باشیم باید به فکر نو آوری هایی در زمینه شکل و ظاهر جاروبرقی و زیباتر شدنش باشیم، که هیچ ارتباطی با راحت تر ولی اگر بخواهیم آن را ثبت اختراع کنیم باید روی قدرت مکش، کم شدن مصرف و بزرگتر شدن کیسه داخل آن تمرکز داشته باشیم، که در ویژگی هایی از آن حرف می زنیم که باعث آسان تر شدن کار مصرف کننده باشد پس اگر می خواهیم طرحی را ثبت اختراع کنیم باید به فکر کارکرد بهتر آن باشیم و نه تغییرات ظاهری.

بررسی مراحل ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی یک فرآیند حیاتی است که نیازمند پیروی از مراحل دقیقی دارد. از جمع ;آوری مدارک ابتدایی ثبت طرح صنعتی گرفته تا انتشار آگهی ثبت طرح صنعتی در روزنامه رسمی، هر مرحله از این راهنمای ثبت طرح صنعتی نقش مهمی در اطمینان حقوقی و محافظت از ثبت طرح صنعتی شما دارد.

انتخاب ثبت طرح صنعتی در داخل و خارج از کشور

در وهله اول باید مشخص کنید که می خواهید در داخل یا خارج از ایران طرح خود را به ثبت برسانید؟ پس در انتخاب نوع ثبت طرح صنعتی باید تعیین کنید که آیا اهداف شما با انتخابتان تطابق دارند یا خیر.

جمع آوری مدارک ثبت طرح صنعتی

جمع آوری مدارک ثبت طرح صنعتی، ورود به سامانه مالکیت معنوی (سامانه جامع ثبت طرح صنعتی)، تکمیل اطلاعات، بارگذاری مدارک ثبت طرح صنعتی، مرور دقیق اطلاعات و پرداخت هزینه ثبت طرح صنعتی، مراحل مهمی هستند. دقت در این مرحله تاثیر مستقیمی بر انجام صحیح و سریع فرآیند ثبت طرح صنعتی دارد.

انتخاب کشور ثبت طرح صنعتی و تاثیر مالی

در طول فرآیند، انعطاف در انتخاب ثبت طرح صنعتی داخل یا خارج از ایران، تاثیرگذاری مالی و حقوقی بر تصمیم گیری های شرکت، اهمیت دارد. پس از تامین مدارک ثبت طرح صنعتی، پرداخت هزینه و تصویب طرح، زمان تعیین شده برای پرداخت هزینه نهایی ثبت طرح صنعتی مهم است و در صورت عدم پرداخت، مجددا باید مراحل را از ابتدا طی کنید.

انتشار آگهی ثبت طرح صنعتی

سپس با انتشار آگهی ثبت طرح صنعتی در روزنامه رسمی، این اطمینان را به وجود می آورد که طرح شما به ثبت رسیده است. توجه به این مراحل کلیدی و پیگیری دقیق، موفقیت در ثبت طرح صنعتی را تضمین می کند.

برای ثبت طرح صنعتی به چه مدارکی نیاز داریم؟

قبل از معرفی مدارک مورد نیاز برای ثبت طرح صنعتی، باید به اهمیت انتخاب مالک طرح اشاره کنیم. مالک یک طرح صنعتی می تواند شخص حقیقی یا شخص حقوقی (شرکت) باشد. این انتخاب تاثیری در فرآیند ثبت طرح صنعتی در تهران و سایر شهرهای ایران دارد.

مدارک مورد نیاز افراد حقیقی برای ثبت طرح صنعتی آسان

در این راستا، مدارک مورد نیاز برای ثبت طرح صنعتی در ایران برای افراد حقیقی شامل کپی مدارک شناسایی مانند کارت ملی و شناسنامه، مدارک شناسایی از طراح یا مالک (در صورت تفاوت) و نمونه طرح با 6 عکس از زوایای مختلف است. اطلاعات تماس و آدرس نیز برای ثبت طرح صنعتی درخواست می شود.

مدارک مورد نیاز برای ارائه به اداره ثبت طرح صنعتی توسط افراد حقوقی

مدارک ثبت طرح صنعتی برای شرکت ها، کپی مدارک شناسایی افراد دارای حق امضا، کپی مدارک شناسایی طراح، کپی روزنامه رسمی، مدارک مرتبط با ثبت شرکت و در صورت تغییرات، کپی روزنامه رسمی تغییرات شرکت از جمله مدارک مورد نیاز هستند.

نمونه طرح با 6 عکس و اطلاعات تماس و آدرس دفتر اصلی شرکت و اشخاص دارای حق امضا از شما درخواست می شود که برای ثبت طرح صنعتی ارزان باید آن ها را ارائه دهید. به عنوان نکته ای مهم، تفاوت های مدارک ثبت طرح صنعتی موردنیاز برای اشخاص حقیقی و حقوقی وجود دارد که این انتخاب به تصمیم گیری دقیق و اهداف شما بستگی خواهد داشت.

در نهایت، پیش از شروع فرآیند ثبت طرح صنعتی، تصمیم بگیرید که آیا طرح قرار است به نام شما یا شرکت تا مدارک مورد نیاز را آماده کنید.

مزایا ثبت طرح صنعتی به شکل قانونی

یکی از سوالات مهم در زمینه ثبت طرح صنعتی و اخذ کد اقتصادی ونک، این است که چه مزایایی برای شما به همراه دارد؟ در این بخش به این سوال پاسخ می دهیم:

مالک یک طرح صنعتی اجازه استفاده از حقوق و مزیت های ارتباطی با آن را دارد، در حالی که افراد دیگر اجازه مشابهی پس از انجام ثبت طرح صنعتی توسط بهترین شرکت ثبت طرح صنعتی یا به شکل شخصی نخواهند داشت.
با ثبت طرح صنعتی، فرصت گسترش کسب وکار و فعالیت های اقتصادی شما افزایش می یابد و سود مالی بیشتری به همراه خواهد داشت.

با ثبت طرح صنعتی، طرح های صنعتی به دارایی ها و ارزش شرکت افزوده می شوند، افزایش پرستیژ شرکت و افزایش ارزش آن را نیز در پی دارند.
از طرفی، امکان واگذاری طرح به دیگران برای مدت زمان مشخص و با دریافت هزینه، ثبت طرح صنعتی را به یک منبع سودآور تبدیل می کند.

ثبت طرح صنعتی می تواند از تقلید و کپی برداری توسط رقبا در بازار جلوگیری کند و حقوق شما را تحت حمایت قرار دهد. این مورد یکی از مهم ترین قوانین ثبت طرح صنعتی است.
با ثبت طرح صنعتی، مجموعه ای از مزایای مالی، حقوقی و بازاریابی را به دست می آورید که به طور مستقیم به توسعه کسب وکار و ارتقا شرکت شما کمک خواهد کرد.

هزینه ثبت طرح صنعتی چگونه محاسبه می شود؟

یکی دیگر از سوالات مهم برای متقاضیان ثبت طرح صنعتی، مرتبط با هزینه های این فرآیند است. هزینه ثبت طرح صنعتی به عوامل متعددی بستگی دارند و نمی توان به طور دقیق مبلغی را تعیین کرد. اما در زیر به عوامل تاثیرگذار بر هزینه های ثبت طرح صنعتی آنلاین و حضوری اشاره می کنیم:

هزینه ثبت طرح صنعتی به اداره مالکیت معنوی

بخشی از هزینه ثبت طرح صنعتی مرتبط با پرداخت به اداره مالکیت معنوی است که بر اساس نوع طرح و فاکتورهای دیگر تغییر می کند.

هزینه ثبت طرح صنعتی مربوط به آگهی روزنامه

جهت اعلام ثبت طرح، باید در روزنامه رسمی آگهی داده شود که هزینه آن نیز به عواملی مانند اندازه آگهی و رنگ آگهی بستگی دارد.

هزینه ثبت طرح صنعتی مربوط به طراح

اگر طراح متفاوت از مالک طرح باشد، هزینه ای برای ثبت طرح صنعتی درخصوص پرداخت به طراح نیز در نظر گرفته می شود.

هزینه ثبت طرح صنعتی مربوط به خدمات

شرکت های خدماتی احتمال دارد در فرآیند ثبت طرح صنعتی بهره برسانند و هزینه ای بابت خدمات شان از شما دریافت کنند.

به طور کلی، هزینه های ثبت طرح صنعتی به ترکیب این عوامل و احتیاجات شما بستگی دارند. بهتر است با مشاوران حقوقی یا متخصصان مرتبط مشورت کنید تا دقیقا مبلغ مورد نیاز برای ثبت طرح صنعتی شما را تخمین بزنند.

جمع بندی

ثبت طرح صنعتی، فرآیندی است که با هدف حفاظت از اختراعات و نوآوری ها در عرصه کسب و کار انجام می شود. این فرآیند، به مخترعان و کسب و کارها امکان می دهد تا حقوق مالکیت معنوی خود را حفظ و از آثار خلاقیت خود بهره برداری کنند. هزینه ها و مراحل متغیری دارند که به نوع طرح، مالکیت و محدوده اجرایی آن بستگی دارند. ثبت طرح صنعتی، مزایایی از جمله حفاظت از حقوق مالکیت، امکان گسترش تجاری، ارزش افزوده به شرکت و جلوگیری از تقلید را به همراه دارد.

سوالات متداول ثبت طرح صنعتی

چرا باید ثبت طرح صنعتی انجام شود؟

این عمل سبب جلوگیری از هرگونه کپی و کلاهبرداری توسط افراد دیگر میگرد. ثبت طرح صنعتی ارزش یک محصول را نشان می دهد و ارزش آن را نیز افزایش می دهد.

چه نوع طرحی را میتوان ثبت صنعتی انجام داد؟

شما زمانی میتوانید ثبت طرح صنعتی را انجام دهید که طرح جدید، نو و اصیل باشد.

ثبت طرح صنعتی چیست؟

همانطور که در بالای این مطلب توضیح دادیم، ترکیب خطوط یا رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط، رنگ ها و یا بدون آن به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد طرح صنعتی است.