ثبت شرکت با مسئولیت محدود

ثبت شرکت با مسئولیت محدود | مراحل، هزینه و مدارک در سال ۱۴۰۲

ثبت شرکت با مسئولیت محدود با سرمایه ی ۱۰۰ هزار تومان و حداقل دو شریک در کم ترین زمان ممکن تخصص ثبت فردا است.
کلمه ی شرکت از ریشه ی لغت عربی شرک به معنای شریک گرفتن است؛ از نظر قوانین تجارت ایران شرکت به معنای شراکت و همدستی دو یا چند نفر است که تصمیم به شروع کاری با قوانین رسمی را دارند.
ثبت شرکت با مسئولیت محدود هم بین حداقل دو شریک تجاری تاسیس می شود وهمان طور که عنوانش هویت شرکت را مشخص می کند شرکا مسئولیت محدودی در مقابل پشتیبانی شرکت دارند، به همین دلیل ثبت شرکت با مسئولیت محدود رایج ترین وپر طرفدارترین نوع شرکت ثبتی است.

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود

ثبت شرکت با مسئولیت محدود نیز همانند تمام مسائل مهم دیگر قبل هر چیز نیازبه اطلاعات صحیح و کاربردی دارد که با آگاهی تمام بتوانید تصمیم قطعی خود را گرفته و تمام پیش نیاز های آن را در کم ترین زمان ممکن انجام دهید، مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود به شرح زیر است:

1. انتخاب نام شرکت

انتخاب نام مناسب برای شرکت اولین گام در ثبت شرکت است. نام شرکت باید منحصر به فرد و قابل تمایز باشد و همچنین باید با قوانین و مقررات مربوطه مطابقت داشته باشد.

2. تهیه اساسنامه

اساسنامه شرکت حاوی اطلاعاتی از جمله نام و آدرس شرکت، نوع فعالیت، سرمایه گذاران و سهامداران، سرمایه اولیه و سهام شرکت است. این اسناد باید توسط تمامی سهامداران امضا شده و به مراجع ثبت شرکت ارائه شود.

3. پرداخت سرمایه اولیه

سرمایه اولیه شرکت باید پرداخت شود و میزان آن توسط اساسنامه تعیین می‌شود.

4. ثبت شرکت

پس از تهیه اساسنامه و پرداخت سرمایه اولیه، مراحل ثبت شرکت در دفتر ثبت شرکت انجام می‌شود. این مراحل شامل تهیه اسناد مورد نیاز، پرداخت هزینه‌های ثبت و ارائه مدارک مورد نیاز است.

5. دریافت گواهی ثبت

 پس از تکمیل مراحل ثبت، گواهی ثبت شرکت از دفتر ثبت شرکت دریافت می‌شود که نشان‌دهنده ثبت رسمی شرکت است.

انتخاب نام در ثبت شرکت با مسئولیت محدود

شرایطی که الزاما باید در انتخاب نام رعایت شود:

  • نام شرکت های مسئولیت محدود باید متشکل از سه سیلاب (کلمه) باشد
  • این نام ها باید از اسامی خاص باشند
  • داشتن ریشه فارسی( موجود در لغت نامه ی دهخدا) نام شرکت در هر سه سیلاب از الزامات است
  • نام هیچ کدام از اعضا در عنوان شرکت نباید قرار گیرد.

پیشنهاد ویژه مشاورین موسسه ی حقوقی ثبت فردا جهت سهولت در انتخاب نام و تسریع در زمان تایید نام انتخاب پنج نام سه سیلابی و ارائه ی آن به ترتیب اولویت آن می باشد.

یک مدیر عامل دور اندیش حتما می داند که بعد از ثبت شرکت مسئولیت محدود خود برای تجارت و همکاری اولین مسئله ای که از شرکت خود میان اشخاص ثالث مطرح می کند نام شرکت است، به بیان ساده تر نام شرکت وظیفه ی ذهنیت سازی در جهت مثبت را در ذهن مخاطب عهده دار است.

سمت ها در ثبت شرکت با مسئولیت محدود

برای تسریع در انجام فرایند ثبت شرکت مسئولیت محدود باید شرکا مشخص شوند و با توجه به اینکه قبلا اشاره شد شرکا از حداقل 2 نفرمتشکل باشند، البته می توانند از اعضای خانواده ( همسر- پدر- مادر- فرزند ) و دوست و آشنا باشند. به عنوان نکته ای دیگر باید بدانید که درثبت شرکت با مسئولیت محدود اگر مدیری قصد دارد با فرزند زیر هجده سال خود یا فردی صغیر شرکتی را تاسیس نماید می تواند شرکت تک هیئت مدیره تشکیل دهد که در این صورت پدر یا ولی قانونی امضا دار می باشد.

البته باید بداند مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره امکان اینکه هم زمان یک نفر باشند را دارند و انتخاب سمت نائب رئیس برای شرکت های مسئولیت محدود لازم نیست. اگر اشخاصی اصرار به نداشتن شریک درشرکت مسئولیت محدود را داشته باشد گزینه ی افراد درجه یک خانواده پیشنهاد می شود. سمت‌هایی که در ثبت شرکت با مسئولیت محدود وجود دارد شامل:

  • مدیر عامل
  • رئیس هیئت مدیره
  • نائب رئیس هیئت مدیره
  • عضو هیئت مدیره

جالب است بدانید که:

مطابق ماده 95 قانون تجارت، در اسم شرکت درج عبارت «با مسئولیت محدود» ضروری است؛ در غیر این صورت شرکت در مقابل اشخاص ثالث شرکت تضامنی محسوب شده و تابع ‌مقررات آن خواهد بود.

همچنین نام هیچ یک از شرکا نباید در اسم شرکت قید شود؛ زیرا در این صورت شریکی که نام او در اسم شرکت قید شده است، در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را خواهد داشت.

دستور جلسه انتخاب و تعیین سمت اعضاء هیات مدیره شرکت

دستور صورتجلسه مورد نظر انتخاب اعضاء هیات مدیره و تعیین سمت اعضاء هیات مدیره می باشد. سپس متن زیر را در صورتجلسه تایپ کنید.

انتخاب و تعیین سمت اعضاء هیات مدیره

  • ۱. آقای/خانم/شرکت …… به شماره ملی …… به سمت ……
  • ۲. آقای/خانم/شرکت …… به شماره ملی …… به سمت ……
  • ۳. آقای/خانم/شرکت …… به شماره ملی …… به سمت ……
  • برای مدت محدود و یا نامحدود انتخاب گردیدند و با امضاء ذیل صورتجلسه قبولی سمت خود را اعلام می دارند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

برای اطمینان خاطر تمامی مدارک با توجه به اینترنتی بودن مراحل ثبتی برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در سریع ترین زمان ممکن با مشاورین زبده ی موسسه ی حقوقی ثبت فردا تماس حاصل نمایید و اقدام به انجام کلیه مراحل قانونی ثبت شرکت با ارسال عکس شناسنامه و کارت ملی تمام اعضای هیئت مدیره کلیه امور را به ثبت فردا بسپارید.

اوراق ثبتی شرکت با مسئولیت محدود:

1. اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود: این مدرک حاوی اطلاعات مربوط به نحوه تشکیل و اداره شرکت، سرمایه اولیه، اهداف و فعالیت‌های شرکت، حقوق و تعهدات اعضا و سایر موارد مربوطه است. اساسنامه باید توسط تمام اعضا امضاء شود.

2. شرکتنامه شرکت با مسئولیت محدود: سندی است که مجموعه قوانین و مقررات حاکم بر شرکت با مسئولیت محدود را تعیین می‌کند. این سند بصورت کتبی تهیه شده و توسط تمامی شرکای شرکت امضاء می‌شود.

3. اظهارنامه افراد موظف به امضاء اساسنامه: در این مدرک، افرادی که موظف به امضاء اساسنامه هستند، اظهارنامه‌ای ارائه می‌دهند که تعهد دارند اساسنامه را رعایت و امضاء کنند.

4. گواهی اشتراک سرمایه: این مدرک توسط بانک صادر می‌شود و حاوی اطلاعات مربوط به مبلغ سرمایه شرکت و پرداخت آن توسط اعضا است.

5. گواهی تایید صلاحیت مدیران: این مدرک حاوی اطلاعات مربوط به صلاحیت و صلاحیت حقوقی مدیران شرکت است.

6. اظهارنامه مالیاتی: در این مدرک، شرکت اظهار می‌کند که درکل مالیات خود را پرداخت کرده است و مالیاتی بدهکار ندارد.

7. اظهارنامه تأسیس شرکت: در این مدرک، شرکت اظهار می‌کند که تمام مراحل تشکیل شرکت را رعایت کرده و به طور قانونی ثبت شده است.

8. اظهارنامه تأسیس شرکت برای اشخاص حقوقی: در صورتی که شرکت توسط شخص حقوقی تأسیس شده باشد، باید این مدرک نیز تهیه شود که حاوی اطلاعات مربوط به شخص حقوقی و نحوه تشکیل و اداره شرکت است.

9.تقاضانامه شرکت با مسئولیت محدود: سندی است که توسط تمام شرکای تأسیس‌کننده شرکت با مسئولیت محدود امضا و ارائه می‌شود. این سند شامل اطلاعات و مقررات مربوط به رابطه شراکتی بین اعضا و اداره و سازماندهی کسب و کار است.

10. مجمع عمومی موسسین شرکت با مسئولیت محدود: در صورتی که شرکت برای تعیین سرمایه خود به مجمع عمومی دعوت کرده باشد، باید صورتجلسات مجمع عمومی نیز تهیه شود.

مدارک تاسیس شرکت با مسئولیت محدود:

1. کارت ملی برابر اصل کلیه سهامداران (برابر اصل در مراجع قضایی یا دفاتر اسناد رسمی صورت می گیرد)

2. فتوکپی برابر اصل شناسنامه شرکاء و مدیران

3. تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود و امضا ذیل تقاضانامه توسط کلیه سهامداران

4. اساسنامه شرکت و امضا ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران

5. صورت جلسه مجمع عمومی موسسین و هیئت مدیره که به امضا سهامداران و بازرسین رسیده باشد.

6. شرکت نامه و تکمیل آن و امضا ذیل شرکت نامه توسط کلیه سهامداران

شرایط جدید ثبت شرکت با مسئولیت محدود
سابق بر این بود ثبت شرکت با مسئولیت محدود بدون گرفتن کد اقتصادی و کد کارگاهی امکان پذیر بود در واقع ثبت این نوع شرکت ها به این صورت بود که پس از تقاضای ثبت و تایید نام به آگهی شرکت می انجامید و اشخاص می توانستند گرفتن کد کارگاهی و کد اقتصادی شرکت خود را به وقتی دیگر موکول کنند.

اما با قوانین جدید صاحبان شرکت ها راهی برای به تعویق انداختن اخذ کد اقتصادی و کد کارگاهی نخواهند داشت و بر اساس قانون موظف به دریافت این کد ها هستند.

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود
مراحل قبل از ثبت شرکت با مسئولیت محدود:
1. تهیه مدارک: ابتدا باید مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت را تهیه کرد. این مدارک شامل اساسنامه، تصمیم‌نامه تشکیل شرکت، اظهارنامه افراد موظف به امضاء اساسنامه، گواهی اشتراک سرمایه و گواهی تایید صلاحیت مدیران است.

2. تعیین نوع شرکت: باید تعیین کرد که شرکت با مسئولیت محدود به صورت تکی یا گروهی تأسیس می‌شود.

3. پرداخت سرمایه: سرمایه شرکت باید پرداخت شود و این مبلغ باید توسط یک بانک معتبر پذیرفته شود.

4. امضاء اساسنامه: اساسنامه شرکت باید توسط تمام اعضای شرکت امضاء شود.

5. ثبت شرکت: پس از تهیه مدارک و پرداخت سرمایه، می‌توان شرکت را ثبت کرد. برای این کار باید به سازمان ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی مراجعه کرد و مدارک مربوطه را ارائه داد.

مراحل بعد از ثبت شرکت با مسئولیت محدود:
1. دریافت کد اقتصادی: پس از ثبت شرکت، باید به سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و کد اقتصادی شرکت را دریافت کرد.

2. ثبت نام در سازمان‌های دیگر: شرکت باید در سازمان‌های دیگری مانند سازمان تأمین اجتماعیثبت نام کرده و شرکت را آماده به کار کند.

3. چاپ اختصاصی اسناد: باید اسنادی مانند ترازنامه و صورت سود و زیان شرکت را چاپ اختصاصی کرده و در سازمان‌های مربوطه تحویل داد.

4. اعلام اطلاعات مالی: شرکت باید اطلاعات مالی خود را به صورت سالانه به سازمان‌های مربوطه اعلام کند.

5. رعایت قوانین مالیاتی: شرکت باید قوانین مالیاتی را رعایت کرده و مالیات‌های خود را به موقع پرداخت کند.

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود، مراحل ذکر شده باید انجام شود. و آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار معمولاً پس از انجام ثبت شرکت و دریافت شماره ثبتی انجام می‌شود. پس از ثبت شرکت، آگهی در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار منتشر می‌کند. این آگهی شامل اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، آدرس، مدیرعامل و سرمایه شرکت است.

مراحل ثبت شرکت مسئولیت محدود با شرایط جدید
ارائه ی مدارک
ثبت شرکت
تایید نام
دریافت کد کارگاهی
دریافت کد اقتصادی
چاپ آگهی تاسیس ثبت شرکت مسئولیت محدود
ازین پس شرکت می تواند به فعالیت خود بپردازد.این قانون در حال حاضر در شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز می باشد.

برای ثبت شرکت مسئولیت محدود چقدر زمان و هزینه لازم است؟
زمان مقوله ی بسیار مهمی است در ثبت شرکت ها که یک مدیر عامل با کفایت حتما در گزینه های اجرایی خود ارزش زیادی قائل است اصولا با توجه به تجربه و زبدگی کارشناسان ثبت فردا زمانی نهایتا معادل با ۱۵ روز کاری برای صفر تا صد ثبت شرکت با مسئولیت محدود در نظر گرفته می شود.

بحث مهم هزینه ها همیشه برای شروع هرکاری در نظر گرفته می شود، که شامل:

  1. تنظیم سند شامل (اساسنامه- اظهار نامه- اوراق ثبتی)
  2. هزینه حق ثبت که البته این هزینه با توجه به سرمایه شرکت متغیر است.
  3. هزینه ی تعیین نام
  4. هزینه ی چاپ آگهی روزنامه ی رسمی ( مورد تایید وزارت دادگستری-اداره ی ثبت شرکت ها)
  5. و البته هزینه های جزئی مثل پوشه، عکس و…

نکته ای در مورد مکان شرکت لازم است برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود یک ادرس تجاری یا اداری به عنوان مکان شرکت انتخاب شود که سند یا اجاره نامه ی هلوگرام دار داشته باشد.

انواع شرکت‌ها با مسئولیت محدود
شرکت با مسئولیت محدود خصوصی :
این نوع شرکت محدود به تعداد سهامداران و معمولاً توسط افراد یا یک خانواده تشکیل می‌شود.

شرکت با مسئولیت محدود عمومی :
این نوع شرکت محدود به تعداد سهامداران نیست و می‌تواند سهامداران عمومی داشته باشد.

انواع سرمایه شرکت با مسئولیت محدود
سرمایه نقدی: سرمایه این نوع شرکت توسط سهامداران به صورت پولی یا ارزی از طریق واریز مستقیم به حساب شرکت تأمین می‌شود.
سرمایه غیر نقدی: سرمایه این نوع شرکت با مسئولیت محدود توسط سهامداران از طریق ارائه دارایی‌های غیر نقدی مانند املاک، تجهیزات، حق امتیاز و غیره تأمین می‌شود.
انواع مالیات شرکت با مسئولیت محدود
شرکت های با مسئولیت محدود طبق مقررات باید ۲۵٪ از جمع درآمدها ناشی از فعالیت‌های خود را پس از کسر زیان‌ها و مخارج به عنوان مالیات پرداخت کنند. اما پرداخت مالیات این نوع شرکت‌ها تنها به این یک مورد نیست.به طور کلی انواع مالیات‌هایی که شرکت با مسئولیت محدود باید پرداخت کند شامل:

مالیات بر عملکرد
مالیات بر ارزش افزوده
مالیات حقوق کارکنان
مالیات بر عملکرد شرکت با مسئولیت محدود

مطابق ماده 105 قانون اصلاح موادی از قانون مالیات های مستقیم مصوب 27/ 11/ 1380 که از اول سال 1381 اجرایی شده است جمع درآمد شرکت ها و درآمد ناشی از فعالیت های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می شود پس از وضع زیان های حاصل از منابع غیر معاف و کسر معافیت های مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ای می باشد مشمول مالیات به نرخ (25%) خواهند بود.

متن بالا به صورت زیر در نظر بگیرید:

(مجموع کل هزینه ها – مجموع کل درآمد‌ها) * ۲۵٪

اگر شرکت شما در طول یک سال گذشته از طریق فروش محصولات و خدمات متنوع موفق به کسب ۱۰۰ میلیون تومان درآمد شده باشد اما هزینه‌های تبلیغاتی، کارمندان و خرید تجهیزات مورد نیاز برابر ۳۰ میلیون تومان باشد. شرکت باید مبلغ ۱۷/۵ میلیون تومان را به عنوان مالیات بپردازد:

نحوه محاسبه مالیات شرکت با مسئولیت محدود :

(۱۰۰ – ۳۰) * ۰/۲۵ = ۱۷/۵

نکته: در محاسبه مالیات شرکت با مسئولیت محدود، ضریب اینتا کد فعالیت اقتصادی نیز در محاسبات لحاظ خواهد شد.

مالیات بر ارزش افزوده برای شرکت با مسئولیت محدود
اگر شرکت با مسئولیت محدود محصول یا خدمتی که عرضه می‌کند مشمول ارزش افزوده شود باید مبلغ ارزش افزوده را هنگام عرضه آن کالا یا خدمت از مصرف کننده دریافت و به سازمان مالیاتی پرداخت کند.

بر اساس ماده 7 قانون دائمی ارزش افزوده، مالیات و عوارض ارزش افزوده کالاها و خدمات، با نرخ 9% ارزش فروش آنها محاسبه می‌شود. لازم به ذکر است ارزش افزوده کالاهای خاص (نظیر کالاهای نفتی و یا آسیب ریان به سلامت) با نرخ متفاوتی محاسبه می‌شود.

نحوه محاسبه ارزش افزوده شرکت با مسئولیت محدود به شکل زیر است :

ارزش افزوده پرداختی – ارزش افزوده دریافتی

مالیات حقوق کارکنان شرکت‌های با مسئولیت محدود
بر اساس ماده 86 ق.م.م، کلیه پرداخت کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت باید مالیات آن را محاسبه و کسر و تا پایان ماه بعد، نسبت به پرداخت مالیات و ارسال لیست مالیات حقوق به اداره مالیاتی اقدام نمایند.

مزایای ثبت شرکت مسئولیت محدود
اولین مزیت این است شما با حداقل سرمایه به عنوان مثال ۱۰۰ هزار تومان سرمایه ی ثبتی اقدام به ثبت شرکت می کنید. شما به مقدار سرمایه ی ثبتی خود تعهد باز پرداخت دیون و مقروضات شرکت را دارید .

( به بیان ساده شما در صورت عدم کفایت اداره شرکت و ورشکستگی فقط تا میزان سرمایه ی شرکت تضمین می کنید و فقط سرمایه ی شرکت خود را از دست می دهید و ملزم به فروش اموال شخصی خود نیستید.) می توانید با اعضای خانواده خود و افراد امین خود گروه تجاری یا همان شرکت را تشکیل دهید. از مزایای ثبت شرکت با مسئولیت محدود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. حفاظت از دارایی‌های شخصی: مانند آنچه گفته شد، یکی از مزایای اصلی شرکت با مسئولیت محدود این است که صاحبان و سهامداران آن مسئولیت محدودی در قبال بدهی‌ها و الزامات مالی شرکت دارند. به عبارت دیگر، در صورت ورشکستگی یا مشکلات مالی شرکت، دارایی‌های شخصی صاحبان شرکت در معرض خطر نخواهد بود. در این نوع شرکت، سرمایه اولیه به سهام شرکتی تقسیم نمی‌شود؛ از این رو هر یک از شرکا تنها به میزان سرمایه آورده خود در شرکت، مسئولیت پرداخت قروض و ایفای تعهدات شرکت را بر عهده دارد.

2. جذب سرمایه: شرکت با مسئولیت محدود می‌تواند به راحتی سرمایه جذب کند، زیرا سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند که مسئولیت‌های مالی خود را محدود کنند.

3. پیوستگی ساختار شرکت: شرکت با مسئولیت محدود می‌تواند بدون تغییرات بزرگ در ساختار خود به افزایش سرمایه یا تغییرات دیگر ادامه دهد.

4. انعطاف‌پذیری در مدیریت: شرکت با مسئولیت محدود انعطاف بیشتری در مدیریت و ساختار دارد و این امکان را برای توسعه و رشد فراهم می‌کند.

5. اعتبار و اعتماد عمومی: شرکت با مسئولیت محدود به دلیل وجود یک ساختار حقوقی رسمی و مشخص، اعتبار و اعتماد بیشتری را در مقابل مشتریان، تامین کنندگان و سرمایه گذاران خود دارد.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود چه معایبی دارد؟
به دلیل اینکه تمام مسئولیت شرکا منوط به سهم الشراکت آنها می باشد ممکن است اشخاصی برای فرار از مسئولیت این نوع شرکت را انتخاب کنند. از معایب دیگر اینکه آزادانه نمی توان سهم الشرکه خود را انتقال دهید و برای نقل و انتقال باید حداقل مقدار سه چهارم سهامداران یا سهم الشرکا رضایت داشته باشند. اما تمامی این مسائل برای ثبت شرکت مسئولیت محدود فقط برای آگاهی شما از شروع تجارت آینده ی یک مدیر می باشد و تمامی این مسائل توسط مشاورین با تجربه و وکلای زبده ی موسسه ی حقوقی ثبت فردا به صورت بسیار ویژه انجام می شود. از جمله معایب ثبت شرکت با با مسئولیت محدود موارد زیر است:

1. پیچیدگی حقوقی: ثبت و مدیریت یک شرکت با مسئولیت محدود نیازمند رعایت قوانین و مقررات حقوقی و مالی مختلف است که ممکن است پیچیدگی‌هایی را ایجاد کند.

2. محدودیت‌های مالی: برخی از محدودیت‌ها و الزامات مالی برای شرکت‌های با مسئولیت محدود وجود دارد که ممکن است موجب محدودیت‌هایی در عملکرد و رشد شرکت شود.

3. هزینه‌های اداری: ثبت و مدیریت یک شرکت با مسئولیت محدود هزینه‌های اداری و مالی زیادی را به همراه دارد که باید مدیریت شود.

4. محدودیت‌های مالکیت و کنترل: در برخی از موارد، سهامداران و مدیران شرکت با مسئولیت محدود محدودیت‌هایی در مالکیت و کنترل شرکت دارند که ممکن است منجر به مشکلاتی شود.

5. تعهدات مالی و مالیاتی: شرکت‌های با مسئولیت محدود ممکن است موظف به پرداخت مالیات و تعهدات مالی دیگری باشند که ممکن است هزینه‌های اضافی را برای شرکت به همراه داشته باشد.