انحلال شرکت

انحلال شرکت فوری | آشنایی با مراحل انحلال شرکت

شرکت‌ های تجاری و غیر تجاری از شخصیت حقوقی برخوردار می ‌باشند و در یک زمان فعالیت خود را شروع می نمایند. همینطور این شرکت ‌ها امکان دارد به علت‌های گوناگونی پس از مدتی عملیات تصفیه انجام دهند و منحل شوند یا به عبارت دیگر به عملیات خود خاتمه ببخشند. در قوانین تجارت آمده است که این شرکت‌ها می بایست منحل شدن خود را به اداره ثبت شرکتها و همه‌ی افراد جامعه اعلام کنند و در مدت مشخصی باید امور ناقص شرکت را تکمیل نمایند.

 

آشنایی با انحلال شرکت ودلایل آن

در مقاله ثبت شرکت مراحل، مدارک و هزینه‌های ضروری آن را توضیح دادیم و قرار است در این بخش با مراحل و انواع مختلف انحلال شرکت آشنا شویم. انحلال شرکت ممکن است به دلایل مختلفی پیش بیاید. برخی از این دلایل عبارت اند از:

  • ورشکستگی
  • افتتاح یک کسب و کار دیگر
  • ادغام کردن با شرکت دیگر
  • عدم دست یابی به اهداف در نظر گرفته شده برای شرکت
  • تمدید نشدن در شرکت‌های موقت
  • فوت کردن یکی از شرکا
    با دستور دادگاه
  • موافقت کردن تمامی شرکا برای منحل شدن شرکت

 

انواع انحلال شرکت

انحلال شرکت به موارد زیر تقسیم بندی میشود:

  • انحلال قهری باید بدانید که منحل شدن شرکت به این شکل اجباری می‌باشد و موقعی اتفاق می‌افتد که شرکت فرد گرفتار ورشکستگی شده است. نکته مهم در اینجا این مسئله می باشد که برای این نوع انحلال و ورشکستگی احتیاجی به حکم دادگاه نیست. بنابراین شما بدون نیاز به این حکم می توانید شرکت خود را منحل نمایید.
  • انحلال شرکت با توجه به تصمیم مجمع عمومی نخست بهتر است تعریفی از مجمع عمومی ذکر شود، مجمع عمومی به معنای این است که سهامدارن (شرکا) و مدیران جلسه ای تشکیل دهند. دقت داشته باشید که اگر این مجمع بپذیرند، شرکت می تواند انحلال یابد. نکته قابل توجه در اینجا این است که در این شرایط می توان آن را انحلالی اختیاری نامید.
  • انحلال شرکت با حکم قضایی موضوع حائز اهمیت در اینجا این است که گاهی اوقات دادگاه می تواند دستور برای انحلال شرکت دهد. در این صورت نیز انحلال آن شرکت به صورت اجباری می باشد. همچنین باید بدانید که دادگاه نخست ۶ ماه به شرکت مذکور زمان می دهد و اگر که در این مدت اشکالات رفع نگردند، حکم انحلال صادر خواهد شد.

 

سوالی داری؟ کارشناسان باتجربه موسسه حقوقی ثبت فردا با مشاوره

رایگان پاسخگوی شما هستند. 02152712

 

مراحل انحلال شرکت

باید بدانید که مراحل انحلال شرکت بسته به نوع شرکت فرق دارد. برای مثال منحل شدن شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود به یکدیگر شبیه نیستند که در ادامه درباره آن ها می خوانید:

پیش از این گفتیم که انحلال شرکت ها با توجه به نوع آن‌ها مراحل گوناگونی دارند. به همین دلیل در ادامه می خواهیم مراحلی را شرح دهیم که برای منحل کردن یک شرکت سهامی خاص باید آن ها را بگذرانید.

۱- در مرحله اول شریک ها برای انحلال شرکت باید به نتیجه یکسانی برسند.

۲- فردی که به سمت مدیر تصفیه منصوب شده است، موافقت کامل خود را بیان کرده باشد.

۳- تشکیل دادن ” مجمع عمومی به طور فوق العاده “، تنظیم کردن صورتجلسه انحلال شرکت و امضا تمامی اعضا و سهامداران (در صورت عدم حضور هر یک از اعضا باید آگهی دعوت به مجمع در روزنامه های کثیرالانتشار چاپ گردد) ذیل صورتجلسه.

۴- مرحله دیگر انحلال شرکت، برگزیدن یکی از افراد در جایگاه مدیر تصفیه شرکت و قید کردن در صورتجلسه و امضا صورتجلسه بوسیله او، این فرد مسئول تصفیه کردن حساب‌ها می باشد.

۵- معین نمودن محل تصفیه شرکت

۶- مراجعه کردن به سامانه اداره ثبت، در قسمت منو ثبت صورتجلسه و گذراندن مراحل ورود اطلاعات

۷- بارگذاری صورتجلسه در سامانه

۸- ثبت نهایی

۹- فرستادن صورتجلسه منحل کردن شرکت سهامی خاص و اسامی سهام دارهای شرکت و امضا آنها به اداره ثبت بوسیله باجه‌های پستی

۱۰- بررسی نتایج ثبت صورتجلسه انحلال در سایت اداره ثبت بعد از ۵ الی ۱۰ روز

۱۱- مراجعه مدیر تصفیه شرکت به اداره ثبت برای امضا ذیل اوراق و دریافت آگهی انحلال

۱۲- ثبت شدن آگهی انحلال شرکت در روزنامه رسمی کشور و روزنامه کثیرالانتشار

باید به این مسئله دقت داشت که برای انحلال شرکتی از نوع ثبت شرکت مسئولیت محدود نیز باید مراحل بخصوصی را طی کرد. این مراحل با شرکت‌های سهامی خاص شباهت‌هایی دارد. تنها در چند مورد بسیار کوچک تفاوت دارند که در ادامه با آنها آشنا می شوید.

  • این امکان وجود دارد که مدیر تصفیه از شرکا نباشد. در این صورت مدارک او را نیز می بایست به اداره ثبت پست کنید.
  • مدت زمان معینی برای اقدام به منظور انحلال آن شرکت مشخص نگشته است.

تفاوت ها در این دو قسمتی که ذکر شد، بود. دیگر مراحل مانند شرکت سهامی خاص است و نیازی به تکرار نیست. مسئله بعدی که در خصوص انحلال یک شرکت مسئولیت محدود باید در نظر گرفته شود، ضروری بودن امضا کردن درخواست انحلال بوسیله شریک‌ها پس از اعلام شدن است. شریک‌ها در واقع همان افرادی هستند که نام آن ها در هنگام ثبت یا ثبت تغییرات شرکت، ارائه گردیده است.

نکته مهم بعد در زمان انحلال شرکت مسئولیت محدود این است؛ گاهی اوقات پیش می آید که دو نفر از شرکا مجموعا سهم شان بالاتر از ۵۰% است. در این حالت انحلال شرکت با امضاء این دو نفر قابل انجام است و نیازی به امضاء سایر افراد نیست.

 

آثار انحلال یک شرکت

نکته مهم قابل توجه این است که پس از اینکه انحلال شرکت اطلاع رسانی گردید، اموال آن به حالت معلق در می آید تا برای پرداخت بدهی تصمیم گیری شود. سپس طبق سرمایه و سهامی که از شرکا وجود دارد این اموال میان آن ها تقسیم می گردد. وقتی که انحلال اتفاق می افتد، منصب های کاری افراد سلب می گردد و تنها کسی که حق دارد تمام کارها را به شکلی که در آن سر رشته دارد سازماندهی کند، مدیر تصفیه است. سهامداران و دیگر مدیران نیز تنها می توانند در این مسیر به او کمک برسانند و نباید هیچگونه فعالیت اجرایی انجام دهند.

پس  از اینکه انحلال شرکت اطلاع رسانی شد، باید امور اجرایی و پروژه هایی که در حال انجام هستند، به اتمام برسند. به این دلیل که شرکت در رابطه با پروژه هایی که پذیرفته تعهد دارد.