مراحل ثبت شرکت

صفر تا صد مراحل ثبت شرکت

برای ثبت شرکت شرکایی که قصد تاسیس شرکت را دارند ابتدا باید نوع شرکت را انتخاب کرده و بسته به فعالیتی که برای شرکت می خواهند و همچنین میزان مسئولیتی که می خواهند بپذیرند مراحل را طی کنند. وظیفه اصلی شرکت، تقسیم مسئولیت در قالب یک شخصیت حقوقی است، بنابراین باید انواع شرکت هایی را جستجو کرد که هر یک سطح مشخصی از مسئولیت را بر عهده مدیران و شرکای شرکت به همراه داشته باشد.

ضمناً فعالیت مورد انتظار شرکت در تعیین نوع آن مؤثر است، زیرا در مواردی نوع کار در شرکت مستلزم سطحی از مسئولیت شرکا است و به همین دلیل مجوز برخی از فعالیت های خاص فقط  به نوع خاصی از شرکت ها اعطا می شود.

با این تعریف لازم است قبل از هر اقدامی برای ثبت شرکت با انواع شرکت ها و مراحل ثبت شرکت آشنا شده و قبل از انجام هر کاری برای طی مراحل ثبت شرکت حتما مشاوره ثبت شرکت را اخذ نمایید. در ادامه با موسسه حقوقی ثبت فردا همراه ما باشید.

نحوه ثبت شرکت

در گذشته امکان ثبت شرکت به صورت حضوری و مراجعه به اداره ثبت شرکت وجود داشت اما در حال حاضر تمامی مراحل تاسیس شرکت یا بهتر است بگوییم مراحل تاسیس و نحوه ثبت شرکت شخصیت حقوقی به صورت آنلاین از طریق سامانه اداره ثبت شرکت شرکت ها و موسسات غیرتجاری امکان پذیر است.

شرایط ثبت شرکت

شرایط ثبت شرکت های مختلف همانطور که قبلا در مورد انواع شرکت ها توضیح دادیم متفاوت است و هر کدام دارای ویژگی های متفاوتی هستند بنابراین شرایط ثبت شرکت نیز بر حسب انواع شرکت ها متفاوت است و البته برخی از شرایط عمومی در همه شرکت ها یکسان است.

ثبت شرکت در تهران

ثبت شرکت در تهران یا هر شهر دیگری باعث می شود که فعالیت های خود را سازماندهی کرده و آنها را به صورت رسمی و قانونی معرفی کنید. فعالیت های بدون ثبت شرکت با محدودیت های زیادی مواجه خواهد شد اما با ثبت شرکت به دلیل استحکام و اعتبار بالای قانونی و رسمی و همچنین به دلیل حمایت های تخصصی سایر همکاران، فعالیت از قوت و اقتدار زیادی برخوردار خواهد شد.

برای ثبت شرکت در شهرستان هر فردی با توجه به توان تولیدی یا اقتصادی شهرستان خود ممکن است اقدام به ثبت شرکت کند در هر صورت در هر شهری که بخواهد شرکتی ثبت کند باید طبق آنچه در قانون و در سامانه جامع ثبت شرکت مقرر شده است اقدام نمایید.

مراحل ثبت شرکت

مراحل ثبت شرکت ها بسته به نوع آنها متفاوت است و بسته به نوع شرکت، قانون مراحل مختلفی را در نظر گرفته است. در نتیجه ابتدا باید بگوییم که مراحل ثبت هر شرکت طبق قانون چگونه است. همکاران ما در موسسه حقوقی ثبت فردا در این زمینه شما را راهنمایی می کنند.

مراحل ثبت شرکت سهامی عام

شرکت های سهامی عام با هدف جذب سرمایه های اندک برای انجام امور مهم و پرهزینه تأسیس می شوند و برای رسیدن به این هدف بدیهی است که شرکت سهامی عام باید به گونه ای تشکیل شود که بتواند تعداد زیادی از شرکا را جمع آوری کند. مراحل ثبت شرکت سهامی عام به صورت زیر است:

مرحله اول

در مرحله اولیه تاسیس این شرکت، موسسان شرکت را راه اندازی می کنند.

مرحله دوم

در مرحله دوم، موسسین با ترتیب دادن فرآیند پذیره نویسی، امکان جذب سایر شرکا را فراهم می کنند.

مرحله سوم

شرکت پس از افزایش سرمایه با حضور کلیه شرکاء در مجمع عمومی موسسین تأسیس می گردد.

مرحله چهارم

در فرآیند تاسیس شرکت سهامی عام، موسسین شرکت ابتدا اظهارنامه ثبت و اخطار پذیره نویسی را جهت اخذ تاییدیه پذیره نویسی به سازمان بورس و اوراق بهادار تسلیم می کنند و مفاد و شرایط صورتحساب ثبت و اخطاریه پذیره نویسی در دستورالعمل ثبت نام مشخص می شود.

این مطلب را نیز بخوانید: ثبت تغییرات شرکت

مرحله پنجم

پس از اخذ تاییدیه پذیره نویسی، اداره ثبت شرکت ها با اطمینان از صدور تاییدیه مرجع بورس، اظهارنامه ارائه شده برای شرکت در شرف تاسیس (اعلامیه شامل: پیش نویس اساسنامه شرکت، مجمع و پیش نویس آگهی پذیره نویسی) و در صورت انطباق با قانون ارزش گذاری، این اداره اجازه پذیره نویسی را صادر خواهد نمود.

مرحله ششم

آگهی پذیره نویسی باید توسط موسسان در روزنامه ها اعلام شود، به این ترتیب موسسان به مردم پیشنهاد تأسیس یک شرکت را می دهند. پس از اعلام، مشمولان با مراجعه به بانک مشخص شده در آگهی، اوراق تعهد سهام را امضا و مبالغ مربوط به سهام را پرداخت می کنند.

ثبت شرکت در ایران

مرحله هفتم

پس از تعهد سرمایه شرکت و پرداخت 35 درصد آن به صورت نقدی، تعداد سهام هر رهن تعیین و اعلام می شود. پس از این مرحله مؤسسین از طریق روزنامه ای که آگهی اشتراک را در آن منتشر کرده اند از مشترکین دعوت می کنند تا در مجمع عمومی مؤسس شرکت کنند.

این مطلب را نیز بخوانید: ثبت شرکت در دبی شرکت

مرحله هشتم

مجمع عمومی موسسان ممکن است با حضور شرکایی که کمتر از نصف سرمایه شرکت تعهد کرده باشند تشکیل شود. مجمع عمومی مؤسسان مسئولیت تصویب گزارش مؤسسان، تأیید ارزیابی‌ های انجام شده در خصوص کمک ‌های غیر نقدی، تأیید امتیازات ویژه و تأیید اساسنامه را بر عهده دارد.

مرحله نهم

پس از تصویب اساسنامه، اساسنامه مصوب به صورت ضمیمه صورتجلسه مجمع عمومی موسسان با اعلام پذیرش مدیران و بازرسان جهت ثبت شرکت به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم خواهد شد. از آنجایی که شرکت قبلاً تأسیس شده است، درخواست ثبت شرکت سهامی عام توسط مدیر عامل یا اعضای هیئت مدیره ارائه می شود.

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

برای مراحل ثبت شرکت سهامی خاص باید به صورت زیر اقدام کنید:

مرحله اول

شرکای شرکت حضوری یا از طریق وکیل اساسنامه شرکت را امضا می کنند.

مرحله دوم

سرمایه شرکت باید به طور کامل در رهن باشد و 35 درصد آن به حساب بانکی ایجاد شده واریز شود. نکته این است که حداقل سرمایه شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال است. آورده‌ های غیر نقدی به ویژه باید زیر نظر کارشناس رسمی دادگستری انجام و ارزیابی شود.

مرحله سوم

مدیران و بازرسان شرکت باید انتخاب شوند و افراد منتخب باید این سمت را به صورت کتبی بپذیرند.

پس از انجام مراحل فوق عملا شرکت سهامی خاص تشکیل می شود ولی برای انجام رسمی فعالیت و استفاده از سرمایه شرکت باید شرکت در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد.

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود منوط به تنظیم اساسنامه، امضای آن توسط کلیه شرکا، تامین کل سرمایه نقدی و ارزیابی و تامین سرمایه غیر نقدی است. اساسنامه شرکت فوق الذکر درصد مشارکت هر یک از شرکا و سهم ارزش گذاری مشارکت وی را تعیین می کند. پس از انجام دو مرحله فوق، صورتحساب با امضای گواهی شرکت و تاییدیه کل سرمایه شرکت جهت ثبت به اداره ثبت شرکت ها ارسال می شود.

    • پس از تهیه مدارک فوق جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود، باید به سایت اداره ثبت به آدرس “http://irsherkat.ssaa.ir” مراجعه کرده و در منوی سیستم بر روی منوی پذیرش شرکت کلیک کنید. ، سپس گزینه مسئولیت محدود را انتخاب کنید.
    • اکنون با پر کردن اولین فرم اطلاعات اولیه که شامل نام، اطلاعات تماس و آدرس متقاضی است، ثبت نام در سامانه را آغاز کنید.

این مطلب را نیز بخوانید: ثبت شرکت در عمان

  • سپس در مرحله بعد باید 5 نام برای شرکت به ترتیب اولویت انتخاب کنید تا یکی از آنها تایید شود.
  • در مرحله بعد مدت و موضوع فعالیت، آدرس شرکت و سرمایه شرکت را وارد کنید سپس باید سمت افراد، اسامی شرکا و سهام هر یک را مشخص کنید. همچنین اگر شرکت شعبه دیگری دارد باید مشخصات آن مشخص باشد
  • پس از تایید اطلاعات توسط اداره ثبت، باید اساسنامه و شرکت نامه را در سایت بارگذاری کنید
  • «اساسنامه و نامه شرکت شامل الزاماتی در سامانه است که باید با توجه به شرایط خود آن را تکمیل و سپس تأیید نهایی را در سامانه انجام دهید.
  • پس از انجام این مراحل باید منتظر باشید تا اداره ثبت نام یکی از اسامی انتخابی را تایید کند
  • پس از تایید نام شرکت باید دو نسخه از مدارک ارائه شده توسط سامانه پرینت گرفته و تمامی صفحات به امضای اعضا برسد.
  • سپس مدارک امضا شده را در قالب یک پاکت ثبت شرکتهای مسئولیت محدود به دفتر ثبت شده در شهر خود ارسال کنید.
  • در نهایت پس از تایید کلیه مدارک به شما شماره ثبت داده می شود و باید آگهی رسمی تسهیلات را در روزنامه کثیرالانتشار منتشر کنید.

مراحل ثبت شرکت تضامنی

مراحل ثبت شرکت تضامنی نیز منوط به تنظیم و امضای اساسنامه توسط کلیه شرکاء، پرداخت کل سرمایه نقدی و تسلیم سرمایه غیر نقدی مندرج در تقویم می باشد. شرکاء در اساسنامه شرکت می توانند به مفاد اساسنامه شرکت مراجعه و از این حیث اساسنامه را تنظیم و در مورد فعالیت شرکت و نحوه تقسیم سود و زیان مواردی را قید نمایند.

مراحل ثبت شرکت نسبی

برای ثبت این شرکت ها می توانید مراحل زیر را طی کرده تا در نهایت بر اساس استانداردها و اصول خاصی شرکت خود را ثبت کنید. در نظر داشته باشید که ثبت شرکت با استفاده از راه میانبر می تواند برای فعالیت های شرکت در آینده مشکل ساز باشد پس بهتر است. بیایید مراحل ثبت شرکت نسبی را شروع کنیم:

1- ابتدا لازم است تمامی مدارک لازم را که قبلا ذکر کردیم ضمیمه کنید و حتما توجه کنید، در صورت کمبود مدارک حتی اگر جزئی باشد روند ثبت شرکت شما متوقف خواهد شد و به حالت تعلیق درمی آید.

2- نام شرکت را با توجه به استانداردهای کشور ایران انتخاب کنید، برای انتخاب نام شرکت لازم است نامی که انتخاب می کنید ریشه فارسی داشته باشد نه نام هایی که معانی غیر معمول دارند. با پیشنهاد 5 نام مطابق میل شما یکی از اسامی توسط کارشناس ذیصلاح انتخاب خواهد شد.

این مطلب را نیز بخوانید: انحلال شرکت

3- کلیه اطلاعات باید در سامانه ثبت شرکت ثبت شده باشد، با مراجعه به آدرس https://irsherkat.ssaa.ir/ ابتدا نوع شرکت مورد نظر را انتخاب و سپس داده های درخواست شده را دقیق و درست وارد کنید. پر کردن صفحات، تمام اطلاعات درخواست اجباری است. در صورتی که مدارک شما کامل و بدون نقص باشد ثبت نام اولیه تایید می شود و مراحل بعدی را ادامه می دهید اما در صورت وجود ایراد با هدف رفع آن به اطلاع شما خواهد رسید.

4- در صورت تایید اطلاعات وارد شده در سامانه ثبت شرکت، پرینت آن با امضای کلیه اعضای شرکت به همراه گواهی نام شرکت، گواهی سوء پیشینه و سایر موارد ضروری ارسال گردد. بنابراین متخصصان این بخش مجددا تمامی مدارک شما را بررسی و در صورت وجود نواقص به شما اطلاع خواهند داد.

5- در صورت عدم وجود تخلف در ثبت اسناد و اطلاعات، مراحل ثبت شرکت تکمیل و به تایید کارشناسان اداره ثبت شرکت رسیده و نوبت به تایید حضوری متقاضی ثبت شرکت می رسد.

6- پس از انجام کلیه مراحل، گواهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی و پر تیراژ چاپ شود. پس از گذشت مدت زمان معینی از درج آگهی در روزنامه رسمی و پر تیراژ، فرآیند ثبت شرکت به پایان می رسد و شرکت آماده شروع فعالیت می باشد.

مراحل ثبت شرکت تعاونی

مراحل ثبت شرکت تعاونی نیز به این صورت است:

مرحله اول عقد قرارداد

قرارداد ثبت تعاونی را می توانید به صورت تلفنی، حضوری یا آنلاین امضا کنید.

مرحله دوم تکمیل مدارک

برای ثبت سریع و به موقع تعاونی لازم است مدارک مورد نیاز در اسرع وقت تکمیل و به کارشناس تنظیم سند تحویل داده شود.

مرحله سوم تایید نام

در این مرحله اسامی پیشنهادی شما (از نظر اولویت) به بخش مربوطه ارسال می شود و در صورت داشتن شرایط زیر نام برای شرکت تعاونی شما تایید می شود.

  • نام نباید خارجی باشد
  • بدون سابقه ثبت نام
  • معنا و مفهوم داشته باشد
  • با فرهنگ اسلامی سازگار باشد

این مطلب را نیز بخوانید: همه چیز درباره مدارک ثبت شرکت در ایران

مسئول مربوطه پس از بررسی اسامی ارسالی، نام را در برگ اظهارنامه می نویسد و در خصوص نام از مامور اداره ثبت مشاغل تاییدیه می گیرد و در واحد تعیین نام ثبت می شود.

مرحله چهارم امضا

در این مرحله درخواست و وکالتنامه باید به تایید کارفرما برسد.

مرحله پنجم تشکیل پرونده

کارشناس مدارک را به اداره ذیصلاح تحویل و در دبیرخانه ثبت می کند.

مرحله ششم کارشناسی

با توجه به مستندات ارسالی کارشناس ثبت احوال پرونده را بررسی و نظر می دهد.در صورت اخطار احتمالی مجددا مورد توسط کارشناس اصلاح می شود.

مرحله هفتم تحویل مدارک

تعاونی شما ثبت شده است. پس از اتمام کار، مسئول تحویل اسناد موارد زیر را در اختیار شما قرار می دهد:

تقاضانامه، شرکت‌ نامه، اساسنامه، صورتجلسه هیأت مدیره و آگهی تأسیس

ثبت شرکت و مراحل آن

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت برای انواع شرکت ها متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، هزینه ثبت شرکت با مسئولیت محدود از نظر قانونی با یک شرکت سهامی خاص متفاوت است زیرا ممکن است هزینه ثبت یا تمبر مالیاتی آنها متفاوت باشد.

بنابراین ثبت هر نوع شرکت با توجه به شرایط و نوع شرکت متفاوت بوده و بستگی به میزان ودیعه و هزینه های دولتی دارد.

مدارک لازم برای ثبت شرکت

برای اینکه بتوانید شرکت خود را ثبت کنید باید مدارک عمومی و اختصاصی برای ثبت شرکت را ضمیمه کنید. در مورد اسناد عمومی باید توجه داشته باشیم که این اسناد برای همه شرکت ها یکسان است. اما برخی مدارک بسته به شرکت و نوع آن ممکن است متفاوت باشد و از سازمان ثبت شرکت درخواست شود.

مدارک لازم برای ثبت شرکت ها عبارتند از:

  • مدارک شناسایی مانند شناسنامه و شناسنامه هر یک از شرکا
  • نامه شرکت
  • تقاضانامه شرکت
  • کد ثنا برای همه اعضای هیئت مدیره
  • اساسنامه شرکت
  • تایید آدرس و کد پستی دفتر مرکزی شرکت

تعیین حق امضاء شرکت (در صورتی که بیش از یک نفر حق امضاء داشته باشد، باید نوع و شرایط امضاء شرکت را مشخص نمود)

این مطلب را نیز بخوانید: اخذ جواز کسب و کار اینترنتی

  • موقعیت و سهام هر یک از اعضا
  • 5 نام با حداقل 3 هجا به ترتیب اولویت
  • مجوز (به ویژه برای شرکت هایی که نیاز به مجوز دارند)
  • دو نسخه صورتجلسه از جلسات مجمع عمومی و موسسین شرکت و صورتجلسات هیئت مدیره.
  • وکالت نامه (در صورتی که وکیل نماینده شرکت برای انجام امور تجاری باشد)
  • تاییدیه بانکی به میزان 35% سرمایه شرکت در صورتی که شرکت سهامی خاص باشد.

ثبت شرکت در ایران

شرایط ثبت شرکت در ایران مانند هر فرآیند دیگری بر اساس قوانین خاص است که روند ثبت نام را تسریع و بهبود می بخشد. در اینجا چند قانون مهم را فهرست می کنیم

  • تعیین شرکا و خصوصیات آنها: شرکا طبق قانون تجارت باید در ابتدای ثبت درج شده و سمت خود را به طور دقیق قید کرده و درصد یا سهم هر یک از شرکا را به طور دقیق ذکر کنند.
  • تعداد اعضا: برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود حداقل 2 عضو و برای سهم خاص حداقل 5 نفر (3 عضو و سهامداران اصلی و 2 ناظر و معاون اصلی) تعیین می شوند.
  • تعیین موضوع شرکت بازرگانی: برخی از موضوعات شرایط خاصی برای ثبت دارند، یعنی برای آنها باید قبل از ثبت مجوز اخذ شود و سپس با ارائه آن مجوز به ثبت، شرکت به ثبت می رسد مانند شرکت های توریستی یا موسسات قانونی
  • تهیه اوراق و اسنادی که باید ضمیمه اظهارنامه شود نیز قوانین خاص خود را دارد.
  • هر شرکتی که در ایران تاسیس و ثبت شود ایرانی محسوب می شود. و سازمان شرکت وی نیز باید با قوانین تجارت ایران مطابقت داشته باشد.
  • یک شرکت خارجی ممکن است قصد ثبت شعبه یک شرکت خارجی در ایران را داشته باشد که به صورت قانونی در کشور خود ثبت شده باشد.
  • هزینه ثبت نام بر اساس میزان سرمایه آنها خواهد بود. به عنوان مثال با توجه به سرمایه اولیه دو میلیون ریال، هزینه ثبت نام به ازای هر ده هزار ریال یکصد و شصت ریال خواهد بود. هزینه ثبت نام برای موسسه غیرتجاری با سرمایه دو میلیون ریال مقطوع پنج هزار ریال خواهد بود.
  • آگهی ثبت در روزنامه رسمی: طبق قوانین، شرکت شما قبل از درج آگهی در روزنامه رسمی ثبت نشده است.

این مطلب را نیز بخوانید: اخذ کارت بازرگانی

مدت زمان ثبت شرکت

بسته به نوع شرکتی که انتخاب می کنید، مدت زمان ثبت شرکت نیز متفاوت است، اما به طور کلی زمان ثبت شرکت پس از تکمیل و ارائه مدارک به طور متوسط ​​بین 10 تا 15 روز است. اما باید در نظر داشت که در برخی از شرکت ها مانند سهامی خاص این زمان افزایش می یابد زیرا برای ثبت این نوع شرکت ها باید در طی مراحل ثبت حساب باز شود که ممکن است چندین روز طول بکشد.

ثبت شرکت به صورت آنلاین

امروزه موسسات و شرکت های مختلفی در زمینه ثبت شرکت وجود دارند که با بهره گیری از کارشناسان و مشاوران مجرب می توانند شما را از صفر تا صد ثبت شرکت همراهی کرده و راهنمای شما در این مسیر پیچیده باشند. برای ثبت شرکت به صورت آنلاین و دریافت خدمات از این شرکت ها نیازی به مراجعه حضوری نیست، بلکه فقط از طریق تماس یا استفاده از پلتفرم های مختلف از جمله وب سایت ها، اپلیکیشن ها و … درخواست ارسال کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس گرفته و به شما اطلاع دهند.

اخرین کلام

ثبت شرکت دارای مراحل، جزئیات و پیچیدگی های بسیار متفاوتی می باشد که باید تمامی مراحل را با دقت و تامل در جزئیات طی کرد تا در نهایت فعالیت شرکت با مشکل مواجه نشود.

در این مقاله سعی کرده ایم تمامی مراحل تاسیس شرکت را برای شما عزیزان توضیح دهیم تا با مشاوره و جزئیات بتوانید مراحل ثبت شرکت را با موفقیت به پایان برسانید و در صورت نیاز برای ثبت شرکت با کمک مشاور از موسسات فعال در این زمینه مانند موسسه حقوقی ثبت فردا کمک بگیرید.

امتیاز این مطلب