پلمپ دفاتر شرکت

پلمپ دفاتر قانونی | همه چیز درباره دفاتر شرکت – irsherkat

پلمپ دفاتر قانونی یکی از الزامات اشخاص حقوقی برای ارائه هزینه ها و گزارش درآمد است و ادارات مالیاتی 31 استان کشور اظهارنامه هزینه های شرکت را طبق ماده 6 قانون تجارت فقط بر اساس اطلاعات مندرج می پذیرند.

پلمپ دفتر

این دفاتر به صورت دفتر کل و روزنامه است که بین 50 تا 200 صفحه دارند و هر شرکتی بر اساس نیاز سالانه خود اقدام به خرید دفاتر و پلمپ می کند. دلیل پلمپ این است که هیچ گونه اطلاعاتی از دفاتر قانونی شرکت اضافه یا برداشته نمی شود. فک پلمپ از مصادیق رد دفاتر و عدم پذیرش دفاتر قانونی و صورت هزینه شرکت می باشد و موجب اخذ مالیات خواهد شد.

کلیه شرکتهای فعال در طول سال تجاری موظفند عملیات مالی خود را به موقع، کامل و شفاف در این دفاتر ثبت و با مدارک و مستندات مربوطه، ضمیمه پلمپ دفاتر  نموده و در اختیار ممیزان مالیاتی قرار دهند. عدم دریافت، تکمیل و ارسال به موقع این دفاتر (عموماً در 31 تیرماه هر سال) موجب تخلف مالیاتی خواهد شد و از طرف دیگر کلیه معافیت های مالیاتی مقرر در قانون مالیاتی از شرکت هایی که پلمپ دفاتر نداشته باشند انجام می دهند ضبط خواهد شد.

اگر شرکت/موسسه ای دارید که هیچ گونه فعالیتی در سال تجاری و به اصطلاح کارکرد صفر دارد در صورت عدم فعالیت، باید در مهلت قانونی نسبت به پلمپ دفاتر اقدام و این دفاتر تجاری و سفید را در اختیار حسابرس خود در اداره مالیات شرکت ارائه نمایید.

عدم ارائه دفاتر پلمپ شده بر اساس فراخوان سازمان مالیاتی کشور، در صورتی که هیچ کارکردی نداشته باشید، مشمول تخلفات قانونی است. در ادامه این راهنما پلمپ دفاتر از موسسه حقوقي ثبت فردا همراه ما باشید.

پلمپ دفاتر به چه معناست؟

طبق ماده 6 قانون تجارت، تاجران به استثنای تجار خرد مکلفند بلافاصله دفاتر قانونی را که شامل دفاتر روزنامه، کل، دارایی و کپیه می باشد تنظیم و بدون درج چیزی در آن به اداره ثبت برای پلمپ اقدام کنند.

سازمان مالیاتی در پایان هر سال مالی گزارش فعالیت کلیه شرکت ها و اشخاص حقیقی و حقوقی را جمع آوری می کند تا مالیات مربوط را محاسبه کند. در همین راستا دفاتر قانونی تشکیل شد که کلیه تراکنش های مالی و … را ثبت می کنند این دفاتر برای مصون ماندن از هرگونه دستکاری، ورود اطلاعات نادرست و کلاهبرداری توسط اداره ثبت شماره گذاری و پلمپ می شوند.

کدام دفاتر قانونی شامل پلمپ می شوند؟

دفاتر حقوقی شامل دفتر کل،‌ دفتر روزنامه، دارایی و کپیه می باشد. اما در بین این دفاتر فقط 2 مورد از آنها یعنی دفتر کل و دفتر روزنامه دارای پلمپ است که به آنها دفاتر پلمپ نیز می گویند. این نامگذاری به این دلیل است که تمام صفحات این دفاتر در اداره مالیات و ثبت شرکت پلمپ شده است.

سامانه درخواست پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی و حقوقی 1402

پس از ثبت شرکت تجاری، یکی از اولین اقداماتی که باید انجام شود پلمپ دفاتر قانونی است. انجام این کار ارتباطی با میزان فعالیت شرکت ندارد. یعنی صرف نظر از اینکه شرکت شما در حال حاضر فعال است یا خیر، پلمپ دفاتر باید انجام شود.

پلمپ دفاتر

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی برای نگهداری و اظهار هزینه ها و درآمدهای روزانه –هفتگی و ماهانه نیازمند به دفاتر رسمی برای وارد کردن حسابهای خود به این دفاتر هستند و دفاتر پلمپ به صورت دفتر پلمپ کل و دفتر پلمپ روزنامه که در صفحات ۵۰-۱۰۰-۱۵۰ برگی می باشد.

این دفاتر برای اینکه مورد قبول اداره مالیات قرار بگیرند و قابل استناد باشند باید پلمپ شوند، یعنی باید به امضای نماینده اداره ثبت برسد. این دفاتر از این جهت حائز اهمیت است که مانع هرگونه تقلب و جابجایی ثبت گزارشهای مالی میشود ولی در صورتی که دفاتر قانونی پلمپ نشده باشند برای بازرسان مالیاتی فاقد اعتبار خواهند بود.

این مطلب را نیز بخوانید: همه چیز درباره اظهارنامه مالیاتی

پلمپ دفاتر (دفتر پلمپ) چیست؟

در واقع دفاتر پلمپ اشاره به دفاتری دارد که محل ورود اطلاعات مربوط به عملکرد مالی شرکت است. دفاتر پلمپ دفاتر شرکت حاوی ریز لیست هزینه ها و در آمدهای شرکت است که معیار محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی یا حقوقی به حساب می آید.

بدین معنی که بر اساس قوانین مالیاتی کشور هر شخص موظف است ۲۵% از سود خالص سالانه خود را به عنوان مالیات بپردازد و نحوه محاسبه سود خالص هر شخص یا شرکت از تفریق درآمدها و هزینه های وی حاصل می شود و این هزینه ها و درآمدها در دفاتر پلمپ یافت می شود و توسط ممیز اداره مالیات هر ساله بررسی و بر همین اساس میزان مالیات اشخاص حقوقی یا حقیقی معین می گردد.

پیش از اینکه بتوانید از دفاتر استفاده کنید، نماینده اداره ثبت، دفاتر تجاری شما را مهر، امضا و شماره گذاری میکند. سپس میبایست اظهارنامه پلمپ دفاتر تکمیل شده و به تایید نماینده ثبت برسد. در ادامه دو طرف قیطان دفاتر با مهر وزارت دادگستری ممهور و منگنه میشود به طوری که عملا امکان جابجایی و دست بردن در صفحات وجود ندارد.

حالا دفاتر قانونی شما آماده استفاده و ثبت رویدادهای مالی بنگاه اقتصادی شماست. در پایان سال حتی اگر دفاتر سفید باشند نیز باید تحویل اداره مالیات شوند. به عبارتی میتوان گفت پلمپ دفاتر اجباری است حتی اگر شرکت شما هیچگونه فعالیت اقتصادی نداشته باشد.

انواع دفاتر تجاری​

در ادامه به توضیحاتی در مورد انواع دفاتر تجاری می پردازیم:

دفاتر رسمی

  • دفتر روزنامه: دفتر روزنامه مهم‌ترین دفتر قانونی به شمار می‌رود. این دفتر از جمله دفاتری است که باید پلمپ شود و هر فعال اقتصادی باید به صورت روزانه همه طلب‌ها، بدهی‌ها، مبادلات تجاری و معاملات مربوط به اسناد تجاری از جمله خرید، فروش، ضمانت و… را در آن ثبت کند.ع لاوه بر این‌ها صادرات، واردات و تنخواه نیز در این دفتر قید می‌شود. دو نوع دفتر روزنامه وجود دارد:

این مطلب را نیز بخوانید: راهنمای ثبت شرکت

۱- دفتر روزنامه عمومی که این دفتر مخصوص ثبت کلیه معاملات و عملیات‌های مالی است.

۲- دفتر روزنامه اختصاصی در این دفتر عملیات مختلف به تفکیک نوع معامله ثبت می‌شود. دفتر روزنامه عملیات‌های مالی خرید، دفتر روزنامه عملیات‌های مالی فروش دفتر روزنامه پرداخت‌های نقدی یا دریافت‌های نقدی هرکدام دفتر روزنامه اختصاصی به شمار می‌روند.

  • دفتر کل: دفتر کل یکی دیگر از دفاتر رسمی است که باید پلمپ شود. دفتر کل دفتری است که کلیه عملیات مالی ثبت شده در دفتر روزنامه به آن منتقل می‌شود. دفتر کل همان دفتری است که صورت‌های مالی و مانده‌حساب از آن استخراج می‌شود. هر حساب در دفتر کل یک صفحه اختصاصی دارد و معاملات ثبت‌شده در دفتر روزنامه باید حداقل هفته‌ای یک بار از دفتر روزنامه استخراج شده و با تعیین نوع معامله به طور خلاصه به صفحه مخصوص آن حساب در دفتر کل منتقل شود.
  • دفتر دارایی: در حال حاضر دفتر دارایی وجود ندارد و این دفتر جزو دفاتری که باید پلمپ شوند نیست. دفتر دارایی دفتری است که فعال اقتصادی هر ساله، لیست کامل دارایی‌های منقول و غیرمنقول، بدهی‌ها و طلب‌ها را ریز به ریز در آن وارد می‌کند.
  • دفتر اندیکاتور (دفتر کپیه): دفتری است که هر تاجری باید کلیه مخابرات، مراسلات و همچنین کلیه صورتحساب هایی که صادر می نماید را با رعایت تاریخ در آن ثبت نماید. همچنین تاجر باید کلیه مراسلات و مخابرات و صورتحساب های وارده خود را به ترتیب تاریخ ورود آن ها مرتب کند و در لفاف مخصوصی ضبط و نگهداری نماید. این دفتر نیز پلمپ نمی‌شود.

دفاتر غیر رسمی

  • دفتر معین: دفتر معین جزو دفاتر قانونی غیررسمی است و کاربرد آن مجزا کردن حساب‌های دفتر کل است. از دفاتر معین برای استخراج اطلاعات جزیی از دفتر کل استفاده می‌شود. دفاتر معین به سه دسته
    ۱- دفتر معین بدهکاران
    ۲- دفتر معین بستانکاران
    ۳- دفتر معین اموال
    تقسیم بندی میشود.

موارد کاربرد پلمپ دفاتر

علاوه بر این‌که برای دریافت کد اقتصادی نیازمند پلمپ دفاتر هستید، برخی از فعالیت‌های دیگر نیز به ارائه این پلمپ احتیاج دارند. برای مثال برای دریافت کارت بازرگانی و اظهارنامه مالیاتی، همه اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم هستند که پلمپ دفاتر را انجام دهند.

اهمیت تنظیم و تحریر و نگهداری دفاتر قانونی

همه فعالان حقیقی و حقوقی در عرصه کسب و کار طبق قانون موظف هستند صورت فعالیت های خود را در هر سال مالی تنظیم و آن را برای محاسبه مالیات تکلیفی در اختیار سازمان امور مالیاتی در استان محل استقرار شرکت/موسسه قرار دهند. دفاتر قانونی به دفاتر روزنامه و کل و مشاغل اطلاق می شود که هر مجموعه اقتصادی که مشمول قانون مالیات مستقیم است بایستی روند مالی خود را در این دفاتر پلمپ شده ثبت کرده و نگهداری کند.

این مطلب را نیز بخوانید: ثبت تغییرات شرکت

حتی پس از صدور برگه تشخیص و پرداخت مالیات و دریافت مفاصا حساب نیز بهتر است دفاتر نگهداری شود. اگر هزینه های شما در دفاتر، برای ممیزان مالیاتی مورد قبول واقع شود و خود اظهاری شما هم به منطبق با اسناد و مدارک قانونی صورت بگیرد و طبق ضوابط باشد، دفاتر قبول و در غیر این صورت مشمول مالیات علی الراس هستید. پس باید به تنظیم صحیح دفاتر قانونی توجه کرد. هر اشتباهی منجر به خسارت های جبران ناپذیر برای مودی مالیاتی خواهد شد.

دفاتر قانونی صاحبان کسب و کار های مشمول مالیات، طبق ماده ششم قانون تجارت شامل: دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر دارایی و دفتر کپیه است.  طبق ماده ۱۴ قانون تجارت، اگر این دفاتر طبق مقررات قانون تجارت تنظیم و تحریر ونگهداری شود، بین تجار و امور تجاری سندیت خواهد داشت و در غیر این صورت اعتباری ندارد (علیه صاحب آن معتبر خواهد بود).

در زیر شرح هر یک از دفاتر پلمپ آورده شده است:

  1. دفاتر روزنامه:

دفتر روزنامه دفتری است که روزانه کلیه بدهی ها، مطالبات، معاملات، عملیات مالی، صادرات و واردات، هزینه های پرداخت شده و کل هزینه های خرد در آن ثبت می شود. این دفتر مهمترین دفتر حقوقی محسوب می شود.

  1. دفاتر کل:

دفتر کل از جمله دفاتری است که باید پلمپ شود. کلیه عملیات مالی و هزینه های جزئی از دفتر روزنامه استخراج شده و در دفتر کل ثبت می شود.

ضرورت پلمپ دفاتر قانونی

  1. برای دریافت کد اقتصادی:

برای دریافت کد اقتصادی ابتدا باید دفاتر قانونی شرکت خود را پلمپ کنید.

  1. برای دریافت کارت بازرگانی:

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که در امر صادرات و واردات دخیل هستند حتما به کارت بازرگانی نیاز دارند و برای اخذ کارت بازرگانی باید دفاتر قانونی را نیز پلمپ کنند.

  1. برای ارائه اظهارنامه مالیاتی:

برای ارائه اظهارنامه مالیاتی نیز پلمپ دفاتر قانونی الزامی است و در صورت عدم انجام این کار با جریمه سنگینی از سوی اداره دارایی مواجه خواهید شد.

  1. به منظور محافظت در برابر دستکاری:

به طور کلی دفاتر حقوقی برای جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری، دستکاری در تجارت و ورود اطلاعات نادرست پلمپ می شوند.

این مطلب را نیز بخوانید: ثبت برند بین المللی مادرید

چه کسانی مشمول پلمپ دفاتر قانونی می شوند؟

همانطور که در ابتدا گفتیم، طبق ماده 6 قانون تجارت، هر کارآفرین به استثنای مشاغل خرد و صنایع دستی باید طبق قانون دارای کلیه دفاتر کل،‌ دفتر روزنامه، دارایی و کپیه باشد. لذا مشمولان پلمپ دفاتر قانونی عبارتند از:

  1. کلیه اشخاص حقوقی که در اداره ثبت شرکت اقدام به ثبت شرکت نموده اند.
  2. کلیه اشخاص حقیقی که کسب و کاری دارند. (دسته اول موارد آیین نامه اجرایی از ماده 95)
  3. افرادی که مجموع فروش یا ده برابر درآمد آنها طبق صورت قطعی مالیاتی از سال 91 به بعد بیش از 3 میلیارد تومان بوده است (حداقل مبلغ طبق این قانون برای اشخاص حقیقی دارای شرکت و ارائه خدمات از قبیل وکلا، کارشناسان رسمی دادگستری و پزشکان 1.5 میلیارد تومان بیشتر باشد.)
  4. تشکل های حقوقی مانند (انجمن ها، احزاب، اتحادیه های کارگری)
  5. دارندگان کارت ویزیت
  6. کارگران کارخانه و مدیران معدن
  7. صاحبان هتل های سه ستاره یا بیشتر
  8. صاحبان صرافی ها
  9. صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها و درمانگاه ها
  10. صاحبان فروشگاه های زنجیره ای دارای مجوز

مدارک مورد نیاز جهت اخد پلمپ دفاتر

مدارک مورد نیاز به شرح زیر است:

اشخاص حقیقی

  1. کپی کارت ملی
  2. کپی شناسنامه

اشخاص حقوقی

  1. کپی کارت ملی همه اعضای هیئت مدیره
  2. کپی شناسنامه همه اعضای هیئت مدیره
  3. آگهی تاسیس یا آگهی آخرین تغییرات آدرس شرکت
  4. فرم تکمیل‌شده اظهارنامه پلمپ

هزینه پلمپ دفاتر

هزینه های لازم برای پلمپ دفاتر قانونی بعد از تایید کارشناس مربوطه مشخص و دفاتر پلمپ شده بعد از پرداخت اینترنتی هزینه پلمپ دفاتر از طریق پست پیشتاز برای متقاضی ارسال می‌شود.

آخرین مهلت درخواست متقاضیان برای دفاتر قانونی سال مالی بعدی، اسفند ماه هر سال است. هم‌زمان با این اقدام باید برای پلمپ دفاتر سال مالی بعد نیز اقدام کنید و تا قبل از پایان سال درخواست خود را به اداره ثبت شرکتها تحویل دهید. این امر در مورد شرکت‌هایی که هنوز فعالیت خود را شروع نکرده‌اند نیز صادق است.

این مطلب را نیز بخوانید: اخذ پروانه بهره برداری

در واقع عدم فعالیت شرکت ناظر به گذشته است و نمی‌توان نسبت به آینده یا سال مالی بعد اعلام عدم فعالیت کرد. از طرفی عدم فعالیت شرکت باید در ۴ ماه اول سال مالی بعد یعنی مهلت قانونی تعیین شده اعلام شود و خارج از این بازه شرکت مشمول جریمه مالیاتی خواهد شد.

نحوه پر کردن دفاتر پلمپ به چه صورت است؟

مودیان مالیاتی باید اطلاعات معاملات و هر  رویداد مالی و محاسباتی را در دفتر روزنامه و کل به قید تاریخ وقوع خود درج و نگهداری کنند. هر نوع درآمد و هزینه و فروش دارایی های قابل استهلاک طبق مقررات بایستی  ثبت شده حتی اگر طبق ماده یازده آیین نامه تحریر دفاتر قانونی، از روش های الکترونیکی برای ثبت استقاده شده است.

توجه داشته باشید که هر نوع اشتباه حسابداری که در تنظیم صورت های مالی شرکت/موسسه رخ دهد و طبق استانداردهای حسابداری در دفاتر همان سال مالیاتی اصلاح و مستندات ضمیمه شود، به اعتبار دفتر خدشه ای وارد نخواهد کرد. طبق ماده ۱۱ قانون تجارت، کلیه مودیان مشمول مالیات تکلیفی موظف هستند تا همه یا بخشی از درآمد و هزینه های مشابه روزانه خود را تحت یک شماره ردیف در دفاتر ثبت کنند. مگر این که در ستون شرح دفتر، نوع و تعداد آن را قید و مستند به مدارک الحاقی کنند.

اگر اقلام درآمدی و هزینه ای و خرید و فروش و درامد و خرید و فروش دارایی قابل استهلاک هم مستند به مدارک باشد، پس از ثبت موارد در دفاتر مشاغل، مستندات به ترتیب شماره ردیف دفتر نگهداری شود. به گونه ای که ممیزان مالیاتی بتوانند آن ها را بررسی و راستی آزمایی کرده و مورد قبول آن ها واقع شود.

    • اگر دفاتر روزنامه و دفاتر کل نگهداری شود، کلیه معاملات و رویداد های مالی و محاسباتی مربوطه باید در همان روز وقوع، حسب مورد ثبت شود.
    • در موراد نگهداری دفاتر مشاغل، درآمد ها و هزینه ها و خرید و فروش دارایی های قابل استهلاک باید در همان روز وقوع، حسب مورد ثبت شود.
    • طبق تبصره های قانون تجارت، تاریخ درج شده در مدارک یا فاکتور خرید و فروش شرکت /موسسه، ملاک قطعی تاخیر شناخته نمی شود. اگر انجام این اعمال با توجه به روش و رفتار سازمانی و اتوماسیون شرکت /موسسه نیاز به انجام تشریفات اداری است، فاصله ایجاد شده بین تاریخ فاکتور و ثبت دفتری آن، تاخیر تلقی نخواهد شد و از نظر دارایی، قابل قبول است.
    • تاخیر در تحریر عملیات در صورتی که به قصد سوء استفاده نباشد، تا ۱۵ روز به تشخیص اداره مالیاتی قابل قبول بوده و بیش از پانزده روز نیز به تشخیص هیات ۳ نفری که موضوع بند ۳ ماده ۹۷ قانون مالیات های مستقیم است، خللی در قانونی بودن دفاتر وارد نمی کند.
    • اگر شرکت یا موسسه شما تازه تاسیس شده است، تاخیر در ثبت دفتری هزینه ها تا ۳۰ روز از زمان ثبت شرکت مجاز است.
    • طبق ماده ۱۴ قانون تجارت، کلیه عملیات ثبت شده در دفاتر روزنامه هر ماه باید نهایتا تا پانزدهم ماه بعد به دفتر کل منتقل شود.
    • طبق ماده ۱۵ قانون تجارت، شرکت/موسسه ای که دارای شعب در سطح کشور هستند با نظر به روش حسابداری خود، خلاصه عملیات شعب را اگر دارای دفاتر پلمپ شده هستند، سالی یک بار تا قبل از بستن حساب ها در دفاتر مرکز ثبت کنند.
    • طبق ماده ۱۶ قانون تجارت، تاخیر امضا و پلمپ دفاتر مشروط به این که تا تاریخ امضا و پلمپ، هیچ عمل مالی و پولی صورت نگرفته باشد به اعتبار دفاتر خللی وارد نمی کند.
    • مودیان مالیاتی بایستی دستورالعمل کار با نرم افزار های مالی خود را در اختیار ماموران رسیدگی کننده مالیات جهت صدور برگه تشخیص قرار داده و مودیانی که از سیستم های الکترونیکی استفاده می کنند بایستی هر ۹۰ روز یک بار، خلاصه عملیات را حداکثر ۱۰ روز پس از پایان سه ماه به سازمان مالیاتی تسلیم  کنند.

این مطلب را نیز بخوانید: اخذ کارت بازرگانی

  • مودیان مالیاتی مکلف هستند که خلاصه عملیات داده شده به ماشین های الکترونیکی را هر  یک از سه ماهه اول تا سه ماهه سوم هر سال مالی را حداکثر ظرف ۳۰ روز پس از پایان سه ماهه سوم، به تسلیم اداره امور مالیاتی کرده و برای سه ماهه چهارم نیز تا تاریخ انقضا مهلت تسلیم اظهارنامه فرصت دارند.
  • تحریر دفاتر قانونی با مداد یا هر ابزاری که به سهولت قابل محو شدن باشد، ممنوع بوده و موجب رد شدن دفاتر قانونی خواهد شد.
  • برای ثبت رویدادهای مالی هر سال مالی، باید از دفاتر همان سال مالی استفاده کرد و ثبت رویدادهای ۲ سال متوالی در یک دفتر ممنوع است.
  • دفاتر بایستی دستی نوشته شود نه رایانه ای.
  • اگر در شرکت شما از نرم افزار مالی استفاده نمی شود، رویداد هر روز باید در همان روز به ترتیب وقوع قید شود.
  • اگر دفاتر قانونی از پلمپ خارج شود، موجب رد دفاتر قانونی است.
  • اگر یک یا چند برگ شماره گذاری شده دفاتر قانونی، کسر شود، موجب رد دفاتر قانونی خواهد بود.
  • اگر یک یا چند رویداد در دفاتر ثبت نشود و توسط ماموریت دارایی احراز  شود، موجب رد دفاتر خواهد بود.
  • اگر تمام یا قسمتی از یک فعالیت در حاشیه قید شود موجب رد دفاتر خواهدشد.
  • اگر تمام یا قسمتی از یک فعالیت بین سطر ها درج شود، دفاتر رد می شود.
  • پاک کردن بخشی از دفاتر به منظور سو‌‌ٔء استفاده، باعث رد دفاتر می شود.
  • اگر بخشی از دفاتر با جای سفید غیر معقول مواجه شود که مصداق سوء استفاده باشد، موجبات رد دفاتر قانونی را فراهم می کند. اما سفید بودن برای ثبت تراز افتتاحی، موجب رد دفاتر نمی شود. هم چنین سفید ماندن ذیل صفحات دفتر، در آخر هر روز یا هفته یا هر ماه به شرطی که اسناد دارای شماره ردیف باشند و قسمت سفید مانده، با خط بسته شود، موجب رد دفاتر نمی شود.
  • اگر حساب های نقدی و بانکی شما بستانکار شود، موجب رد دفاتر قانونی خواهد بود.
  • اگر تاخیر تحریر دفاتر روزنامه و کل بیش از حد مجاز باشد، موجب رد دفاتر می شود.
  • اگر رویداد های مالی به ترتیب وقوع به صورت اشتباه درج شود و در دفاتر همان سال مالی اصلاح نشود، موجب رد دفاتر خواهد بود.
  • عدم تسلیم یک یا چند دفتر قانونی شرکت حتی اگر سفید باشد، موجب رد دفاتر خواهد بود.
  • عدم انطباق مندرجات دفاتر قانونی شرکت با اطلاعات موجود در اتوماسیون مالی شرکت، موجب رد فاتر قانونی شرکت خواهد شد.
  • ثبت کلیه هزینه ها و درآمد های غیر واقعی در دفاتر به شرط احراز آن موجب رد دفاتر قانونی از سوی ماموران اداره مالیاتی خواهد بود.

پس از صدور سند کل، می توان گزارش دفاتر قانونی را استخراج کرد و بر  اساس آن، دفتر روزنامه تحریر شود. برای  این منظور از نرم افزرهای حسابداری، این سند را استخراج کنید. لازمه تهیه گزارشات قانونی دفاتر روزنامه و دفتر کل، سند کل است. سند کل، یک سند فرضی بوده که اطلاعات چند سند حسابداری برای یک بازه زمانی مشخص را تجمیع می کند و در فهرست اسناد حسابداری شرکت قابل مشاهده نخواهد بود.

پلمپ دفاتر نیازمند آشنایی با نکات حقوقی بسیاری میباشد که در صورت اشتباه ضررهای مالی زیادی را متوجه شما مینماید. لذا شما میتوانید جهت ثبت درخواست پلمپ دفاتر خود با تکمیل فرم زیر و یا ارتباط با کارشناسان خبره ی ثبت فردا، انجام این امور را به ما بسپارید.

مهلت پلمپ دفاتر قانونی

شرکت های بازرگانی، بازرگانان و کسانی که فعالیت تجاری و بازرگانی انجام می دهند، در سال کاری که در آن فعالیت می کنند، باید نسبت به تنظیم و اخذ پلمپ دفاتر اقدام کنند. اگر بخواهیم برای عینیت بخشیدن به موضوع مهلت پلمپ دفاتر مثال بزنیم باید گفت اگر شرکتی از فروردین تا اسفندماه سال جاری فعالیت داشته باشد باید از اول فروردین تا پایان اسفندماه دفاتر قانونی سال را دریافت و تطبیق دهد. لازم به ذکر است مهلت قانونی سال جاری پایان همان سال می باشد.

این مطلب را نیز بخوانید: ثبت اختراع

در صورتی که شرکت ها یا بازرگانان در سال فعالیتی نداشته باشند، همچنان نیاز به اخذ پلمپ دفاتر به صورت قانونی دارند. این افراد در پایان سال کاری چهار ماه فرصت دارند تا دفاتر دریافتی را به مرکز مالیاتی محل سکونت خود تحویل دهند. البته با توجه به عدم فعالیت شرکت، این دفاتر به صورت سفید تحویل داده شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در موسسه حقوقي ثبت فردا تماس بگیرید.

هزینه پلمپ دفاتر

آموزش گام به گام  مراحل پلمپ دفاتر

نحوه دسترسی به دفاتر قانونی بسیار مهم است. اگر به فکر پلمپ دفاتر قانونی روزنامه و دفاتر تجاری خود هستید، ما تمام مراحل پلمپ دفاتر را به صورت مرحله به مرحله برای شما شرح می دهیم. اگر تا پایان این مقاله با ما همراه باشید، می توانید تمامی کارهای مربوطه را بدون واسطه انجام دهید و از پرداخت هزینه معاف باشید. به طور کلی برای گرفتن پلمپ دفاتر قانونی باید مدارک لازم برای این کار را تهیه و پس از تهیه مدارک باید به دریافت دفتر اقدام کنید.

گام اول:

برای دریافت پلمپ دفاتر حقوقی ابتدا باید به سایت اداره ثبت مشاغل و قسمت پلمپ دفاتر مشاغل مراجعه کنید. پس از ورود به سامانه باید در قسمت اطلاعات متقاضی پلمپ، نوع متقاضی را مشخص کنید. اگر دفاتر برای افراد هستند، باید گزینه مناسب را انتخاب کنید. اما اگر این دفاتر برای مشاغل هستند، باید گزینه قانونی را انتخاب کنید.

سپس باید نوع سال مالی را انتخاب کنید. اگر شرکت یا فردی در حال حاضر در داخل کشور فعالیت می کند، باید از سال شمسی استفاده کند و کسانی که فعالیتشان با شرکای خارجی مرتبط است، سال تقویمی را ملاک قرار دهند. شروع سال کاری به گونه ای است که باید بدانید دفاتری که سفارش می دهید برای چه سالی خواهند بود. همچنین انتخاب صحیح تاریخ و در نظر گرفتن روز و ماه مالی ضروری است. پس از تایید اطلاعات به کاربران کد رهگیری اختصاص داده می شود و در نهایت ورود اطلاعات متقاضی شامل تابعیت، شماره شناسنامه، کد پستی و تلفن الزامی است.

مرحله دوم:

شامل تایید اطلاعات شخص حقوقی است. با انتخاب نوع موسسات حقوقی باید داده های بارگذاری شده توسط پایگاه ثبت شرکت ها را تایید کنید. لازم به ذکر است مدارک به آدرس درج شده در پایگاه (در قسمت آدرس متقاضی) ارسال می گردد.

مرحله سوم:

در این مرحله باید اطلاعات شخصی که اظهارنامه را امضا می کند وارد کنید. اظهارنامه ای که در سامانه سازمان ثبت اسناد کشور دریافت کرده اید باید توسط شخص پر شود. شما باید اطلاعات این شخص را به درستی وارد کنید. توجه به این نکته ضروری است که داده هایی که ثبت می کنید باید مطابق با واقعیت و شناسنامه شخص باشد، در غیر این صورت پذیرفته نمی شود.

مرحله چهارم:

در این مرحله باید اطلاعات تمامی افرادی که به هر نحو عضو شرکت یا موسسه هستند و سهام دارند (از جمله مدیریت شرکت و …) را وارد کرده و پس از ورود باید گزینه ثبت نام شخصی را انتخاب کنید.

این مطلب را نیز بخوانید: تمدید طرح صنعتی فوری

مرحله پنجم:

در این مرحله باید تمامی اعضایی که اطلاعات آنها را وارد کرده اید یکی یکی انتخاب کنید و برای هر کدام جایگاهی را که در شرکت دارند وارد کنید.

در اینجا نیز مانند مرحله قبل، پس از وارد نمودن اطلاعات مربوط به هر کدام، بر روی گزینه ثبت نام کلیک نمایید. توجه داشته باشید که اگر هر یک از اعضای هیئت مدیره بیش از یک سمت داشته باشد، باید آن فرد را یک بار برای هر سمت انتخاب و پست او را لیست کنید.

گام ششم:

در این مرحله باید نوع دفترچه و تعداد صفحات آن را مشخص کنید و پس از انتخاب این موارد کلیک کنید تا دفترچه مورد نظر ذخیره شود. توجه داشته باشید که هر دو نوع روزنامه و دفاتر عمومی باید با هم سفارش داده شوند.

گام هفتم:

در این مرحله باید صحت داده ها را تایید و تمامی اقدامات خود را ثبت کنید.

گام هشتم:

در نهایت باید اصل اظهارنامه را از اینترنت بگیرید و به همراه سایر مدارک به اداره ثبت ارسال کنید. به این ترتیب دفاتر پلمپ از طریق اداره پست به آدرسی که در سامانه وارد کرده اید ارسال می شود. پس از ارسال مدارک از طریق پست باید کد پستی جهت پیگیری و تاریخ تحویل مدارک به پست را در صفحه وارد نمایید.

زمانی که کارشناس حقوقی پرونده شما را دریافت کرد، آن را بررسی می کند و در صورت صحت کامل اطلاعات و مدارک شما، امکان پرداخت هزینه پلمپ دفاتر را در سامانه پلمپ دفاتر به شما می دهد. با پرداخت آنلاین می توانید به راحتی هزینه پلمپ دفاتر را پرداخت کنید.

مهلت نگهداری پلمپ دفاتر

طبق قانون تجارت، یک کارآفرین باید حداقل ده سال تمام دفاتر خود را نگه دارد، حتی اگر شرکت منحل شود، دفاتر باید ده سال نگهداری شود.

عواقب عدم پلمپ دفاتر قانونی

روزنامه ها و دفاتر کل باید قبل از شروع سال مالی جدید پلمپ شوند. در صورت عدم ارسال دفاتر پلمپ شده مشمول جریمه مالیاتی 20% و در صورت رد شدن دفاتر پلمپ تایید شده شما مشمول جریمه 10% مالیات می شوید. لطفا توجه داشته باشید که میزان جریمه ممکن است سالانه تغییر کند.

کسانی که دفاتر قانونی را به موقع پلمپ می کنند، مقررات را رعایت می کنند و در واقع شفافیت مالی خود را ثابت می کنند. مالیات بر درآمدی که از شرکت ها محاسبه می شود معمولاً بر اساس درآمدی است که از طرق قانونی به شرکت می رسد. بخش اموال مالیاتی را که بر اساس دفاتر ارائه شده توسط شرکت یا کارآفرین تعیین می کند.

هر نوع خوردگی یا خط و خش یا آسیب در دفاتر تکمیل شده از نظر سازمان امور مالیاتی قابل قبول نبوده و باعث ایجاد تصور نادرست در شفافیت مالی شرکت شما می شود و در نتیجه جریمه های احتمالی را در پی خواهد داشت.

این مطلب را نیز بخوانید: اخذ ایزو فوری

در نهایت با توجه به مطالب ذکر شده در صورت عدم دریافت به موقع دفاتر و یا تکمیل صحیح آنها، ممکن است سازمان امور مالیاتی و دارایی جریمه های سنگینی را برای شرکت ما اعمال کند.

شرکت خود را به بهترین شکل مدیریت کنید

هر مدیر خوبی نیاز به ابزاری قدرتمند دارد تا مجموعه خود را به بهترین نحو مدیریت کند.

پرداخت هزینه پلمپ دفاتر

پس از تکمیل اظهارنامه پلمپ دفاتر، درخواست را در سامانه ثبت نمایید. پس از انجام این مراحل، باید هزینه های قانونی را به صورت آنلاین پرداخت کنید. مهلت پرداخت هزینه پلمپ دفاتر قانونی سه روز پس از تایید اظهارنامه می باشد. هزینه باید پس از تایید کارشناس حقوقی دفتر پرداخت شود و پس از آن پلمپ دفاتر از طریق پست ارسال می شود.

پس از درج درخواست اخذ پلمپ دفاتر در سامانه ثبت شرکت های تجاری و غیرتجاری و ارائه مستندات به دفتر مذکور، پس از طی مراحل اداری ابتدا کارشناس و سپس کارشناس دفتر ثبت اداره ثبت شرکتها نسبت به تائید دفاتر اقدام می کند. پس از تایید کارشناسان ذیصلاح، لینک پرداخت هزینه های دفترخانه در سایت اداره ثبت ظاهر می شود که پس از پرداخت برای متقاضی گواهی صادر می شود.

قبل از مرحله تایید پرداخت صادر نمی شود. پس از اولین ثبت در همان سال، هر شرکت باید ظرف دو ماه دفاتر تجاری پلمپ شده خود را دریافت کند و در پایان سال تجاری، عملیات مالی خود را در ابتدای سال بعد در آن سند قید کند.

در سالهای بعد، هر شرکت ثبت شده می تواند در هر زمانی از سال نسبت به دریافت دفاتر پلمپ مالیاتی خود اقدام کند و در پایان سال ضمن تکمیل آن، دفاتر را به اداره دارایی ارائه کند.

اگر شرکت فعالیتی نداشته باشد می تواند دفاتر را بگیرد و بدون هیچ فعالیتی خالی نشان دهد. ادارات مالیاتی شامل دو دفتر روزنامه و کل می باشد.

لیست هزینه های روزانه در روزنامه و هزینه ها و درآمدهای فصلی در دفتر کل درج می شود. موضوع پرکردن دفاتر تجاری به دلیل اینکه کار تخصصی است بهتر است به حسابدار شرکتتان بسپارید وگرنه ممکن است برای محاسبه مالیات مشکل ایجاد شود. موسسه حقوقي ثبت فردا علاوه بر تهیه و اخذ دفاتر پلمپ شده، آنها را نیز برای شما تکمیل می کند.

برای اطلاع از قیمت پلمپ اداری تنها با یک تماس و ارتباط با کارشناسان ثبتی و مدیر عامل ثبت فردا می توانید از قیمت پلمپ دفاتر مطلع شوید.

دلایل رد درخواست پلمپ دفاتر

موارد احتمالی در مکانیزم اعمال پلمپ دفاتر وجود دارد که منجر به عدم پذیرش و رد درخواست ها می شود:

  1. در صورتی که متقاضی در سال های گذشته از دفاتر استفاده می کرده است.
  2. صحت و دقت داده های وارد شده به سیستم قابل تایید نیست.
  3. اطلاعات مربوط به موسسات حقوقی و به ویژه دفاتر نمایندگی درج نشده است.
  4. دفاتری که قبلا تحویل داده شده اند اشتباه یا ناقص پر شده اند.
  5. احتمال کلاهبرداری و سوء استفاده های رایج در دفاتر قبلی وجود دارد.
  6. فک پلمپ در مورد دفاتر صورت گرفته و برگه هایی از آن جدا شده باشد.

طبیعی است که هر یک از این موارد منطقاً می تواند عامل مهمی در روند پلمپ دفتر باشد و متقاضی باید در رفع موانع موجود تلاش کند.

نکات مهم در مورد پلمپ دفاتر

اشخاص حقيقي و حقوقي مي توانند در مهلت قانوني تا پايان سال تجاري نسبت به ارائه درخواست صدور پلمپ دفاتر اقدام نمايند. این سوال برای متقاضیان ضروری خواهد بود و باید به آن پایبند باشند.

این مطلب را نیز بخوانید: اخذ اقامت ایران برای اتباع خارجی

از طرفی در نظر داشته باشید که هزینه های این فرآیند به صورت رسمی سالانه توسط سازمان ثبت اسناد منتشر می شود و می توانید با مراجعه به سامانه مربوطه اطلاعات لازم را کسب کنید.

نحوه پیگیری پلمپ دفاتر

در این قسمت از مقاله در مورد نحوه پیگیری پلمپ دفاتر و اینکه متقاضی برای استعلام ثبت پلمپ دفاتر قانونی به چه اطلاعاتی برای این کار نیاز دارد صحبت می کنیم.

در ابتدا لازم به توضیح است که برای پیگیری پلمپ دفاتر، دسترسی به اینترنت و داشتن کد رهگیری در هنگام ثبت درخواست تمبر اداری یا بارکد پستی تنها داده ها و محتوای لازم مورد نیاز است و سایر داده ها و مطالب اختیاری است.

نحوه پیگیری پلمپ دفاتر قانونی به این صورت که در یک سامانه خاص یعنی سامانه کامل ثبت شرکت، گزینه پیگیری درخواست را انتخاب کرده، گزینه پلمپ دفاتر تجاری را انتخاب کرده و یکی از داده ها را برای به عنوان مثال، یک کد رهگیری یا یک بارکد پستی، در کادر های مخصوصی است که این مراحل را در زیر توضیح خواهیم داد.

ابتدا متقاضی باید آدرس سامانه جامع ثبت شرکت به آدرس irsherkat.ssaa.ir را در مرورگر خود جستجو کند که سامانه رهگیری ثبت درخواست پلمپ دفاتر قانونی و استعلام این موضوع از کد رهگیری، و سپس بر روی گزینه پیگیری درخواست ها کلیک کنید.

اظهارنامه ثبت دفاتر تجاری

هدف از ایجاد اظهارنامه ثبت دفاتر تجاری این است که کلیه فعالیت های بازرگانی تحت انضباط و ضوابط خاصی انجام شود و نام تجار و نوع فعالیت تجاری آنها در دفاتر مربوطه ثبت و تحت نظارت اداره کل ثبت شود. اداره مالیات به طور کلی دفاتر تجاری شامل دفتر روزنامه, کل, کپیه و معین می باشد.

معامله گران باید تمام حساب های خود را در آن وارد کنند. باید گفت دفاتر روزنامه و کل را اجباری تهیه کنند. معاملات تجاری و بازرگانی همراه با هر نوع تراکنش مالی باید ثبت و در آنها گنجانده شود.

هر کارآفرین اعم از حقوقی یا حقیقی باید هر ساله دفاتر تجارتی را تهیه و پس از پایان هر سال مالی به سازمان امور مالیاتی ارائه کند. هر شخصی که در ایران به فعالیت تجاری می پردازد اعم از ایرانی یا غیر ایرانی باید خود را به این دفاتر معرفی کند. این دفاتر با صفحات آن با شماره گذاری و امضای دادستان محل یا نماینده وی خواهد بود.

تعداد صفحات با تمام حروف در ابتدا و انتهای هر دفتر با تاریخ مشخص شده است تا از تمام صفحات آن مطلع شده و به وضوح تعداد صفحات آن مشخص شود تا مشکل ثبت اطلاعات افراد مختلف بر روی دفاتر باشد. همچنین از هرگونه سوء استفاده و تخلفی که ممکن است در حوزه درخواست ثبت دفاتر تجاری رخ دهد جلوگیری شود.

کلام آخر

در مقاله فوق مدارک لازم و نحوه ثبت درخواست پلمپ دفاتر به طور کامل ذکر شده است. پلمپ کردن دفاتر تجاری یکی از ابتدایی ترین بخش های مالیاتی یک شرکت است. برای جزئیات بیشتر مقاله بالا را بخوانید و در صورت داشتن هر گونه سوال یا مشکل با مشاوران موسسه و از طریق شماره تلفن ثبت فردا تماس بگیرید.