همه چیز درباره مدارک ثبت شرکت در ایران

مدارک ثبت شرکت

یکی از مهمترین وظایف در راه اندازی شرکت، ثبت قانونی آن است. در واقع، از طریق این کار، شرکت فعالیت های خود را به رسمیت می شناسد و طبق قوانین تعیین شده به انجام فعالیت‌ ها ادامه می دهد. از آنجایی که ادغام اعتبار، تعهدات و حقوق افراد مرتبط با این حوزه کاری اعم از کارمندان یا مشتریان را تضمین می کند، تبدیل یک فعالیت اقتصادی پایدار و سودآور به یک شرکت ثبت شده می تواند بر ارزش و هویت شما تأثیر بگذارد و همچنین سودآوری فعالیت خود را در آینده افزایش دهید.

در این راستا، طبق قانون مقرر، هر گونه فعالیت اقتصادی که به صورت مشارکتی انجام شود، مستلزم ثبت شخص حقوقی است. مثلا نمایندگی شرکت های معتبر، انجام پروژه های کلان از قبیل امور قراردادی و هر نوع فعالیت اجتماعی، فرهنگی و آموزشی مستلزم ثبت شخصیت حقوقی است. در ادامه با گروه حقوقی ثبت فردا همراه باشید تا اطلاعات جامعی در زمینه مدارک لازم برای ثبت شرکت بدست آورید.

شرکت در واقع یک انجمن یا مؤسسه تجاری است مرکب از دو یا چند شخص حقیقی و حقوقی یا ترکیبی از هر دو. با توجه به اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم در این مقاله نحوه همه چیز درباره مدارک ثبت شرکت در ایران را به شما بگوییم و شما را در این موضوع راهنمایی کنیم.

ثبت شرکت

اولین قدم مهمی که هر شرکتی باید برای رسمی کردن تجارت خود بردارد ثبت شرکت است. با این کار شرکت ها و مدیران علاوه بر معرفی شرکت خود به عنوان یک شخصیت حقوقی، فعالیت های آن را رسمی کرده و از مزایای ثبت نام شرکت بهره مند می شوند. یکی از مهمترین مزایای ثبت شرکت، اجتناب از مشکلات قانونی است. به همین دلیل است که مدیران ابتدا کارهای ثبتی را انجام می دهند، زیرا چالش های مرتبط با مسائل حقوقی برای شرکت بسیار وقت گیر و پرهزینه خواهد بود.

با این حال، شرایط ثبت شرکت در ایران نسبتاً پیچیده است و نباید آن را به کسی واگذار کرد یا دست کم گرفت. زیرا هرگونه اشتباه در انجام آن عواقب جبران ناپذیری برای کسب و کار و مدیران آن به همراه خواهد داشت.

ثبت انواع شرکت

به طور کلی کلمه شرکت به این معناست که افراد (حداقل 2 نفر یا بیشتر) با یکدیگر جمع می شوند و گروهی را تشکیل می دهند و از گروهی که تشکیل می دهند برای انجام فعالیت های اقتصادی خود استفاده می کنند و پس از کسر هزینه ها، اعضای انجمن شرکت سود را بین اعضا تخصیص می دهد.

این مطلب را نیز بخوانید: ثبت تغییرات شرکت

در ادامه ثبت انواع شرکت باید بگوییم، شرکت ها به دو دسته عمده شرکت های مدنی و شرکت های تجاری تقسیم می شوند:

ثبت شرکت تجاری

شرکت تجاری نوعی شرکت است که تحت نظارت قوانین و مقررات بازرگانی تأسیس می شود و هدف از تأسیس آن کسب سود و منافع و تقسیم آن بین همه اعضا می باشد و کلیه فعالیت های شرکت حول محور تجارت و بازرگانی شکل می گیرد. شرکت های تجاری به هفت دسته زیر تقسیم می شوند:

  1. شرکت مختلط سهامی
  2. شرکت تضامنی
  3. شرکت با مسئولیت محدود
  4. شرکت های تعاونی تولید و مصرف
  5. شرکت های سهامی (مانند شرکت های سهامی خاص و عام)
  6. شرکت های مختلط غیر سهامی
  7. شرکت نسبی

ثبت شرکت مدنی

شرکت مدنی نوعی شرکت است که توسط چند مالک در یک واحد تشکیل می شود و از ترکیب سهام غیر نقدی و نقدی اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی ایجاد می شود و تفاوت آن در این است که مالکیت سرمایه شرکت به آن منتقل نمی شود. شخص حقوقی و هر شخص دارای سرمایه خود است و کار را به صورت مشارکتی مدیریت می کند.

این مطلب را نیز بخوانید: ثبت شرکت در دبی

شرکت های مدنی به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

ثبت شرکت مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود یکی از شرکت های مدنی است که ثبت آن نوعی شرکت تجاری بوده و حداقل توسط 2 نفر شریک قابل ثبت است. متقاضیانی که قصد ثبت شرکت تجاری را دارند معمولا ثبت شرکت با مسئولیت محدود را انتخاب می کنند.

ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص یک شرکت مدنی است و ثبت شرکت سهامی خاص یکی دیگر از انواع شرکت های تجاری است. برای ثبت شرکت سهامی خاص حداقل سه نفر لازم است.

مراحل ثبت شرکت

ثبت شرکت دانش بنیان

این نوع شرکت ها نیز در زمره و زیر مجموعه شرکت های مدنی قرار می گیرند، شرکت های دانش بنیان شرکت هایی هستند که از فروش فناوری و خدمات خود قادر به کسب سود و درآمد هستند. ثبت شرکت دانش بنیان یکی از خدماتی است که ثبت فردا در کوتاهترین زمان انجام می دهد.

ثبت شرکت های تضامنی

شرکت هایی هستند که به نام شخصی توسط دو یا چند نفر برای انجام کارهای تجاری با هم تأسیس می شوند، به طوری که در صورت ناکافی بودن دارایی های شرکت برای پرداخت بدهی ها و تعهدات شرکت، هر یک از اعضای شرکت به تنهایی مسئول پرداخت هزینه ها هستند. ثبت شرکت تضامنی یکی از بزرگترین شاخه های ثبت شرکت می باشد.

ثبت شرکت مختلط غیر سهامی

شرکت مختلط غیر سهامی شرکتی است که برای انجام کارهای تجاری به صورت خصوصی بین حداقل یک یا چند شریک تضمین شده و حداقل یک یا چند شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می شود.

ثبت شرکت های نسبی

شرکت نسبی شرکتی است که توسط دو یا چند نفر به نام شخصی برای انجام امور تجاری تشکیل می شود و مسئولیت هر یک از شرکا بر اساس بودجه و میزان سرمایه در شرکت خواهد بود.

ثبت شرکت های تعاونی تولید و مصرف

شرکت تعاونی تولید و مصرف شرکتی است به نام تعاونی که بر اساس اهداف هفت گانه مندرج در قانون بخش تعاون تأسیس شده و به دلیل تأسیس حداقل هفت شهروند ایرانی باید حضور داشته باشند.

مراحل ثبت شرکت

ثبت شرکت باید دارای ساختار سلسله مراتبی باشد و مراحل راه اندازی شرکت در اداره را طی کند که به اختصار به آن می پردازیم. در این قسمت مراحل مختلف را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش می دهیم. پس به مراحل ثبت شرکت توجه کنید:

این مطلب را نیز بخوانید: ثبت شرکت در عمان

  • ابتدا باید نوع شرکت خود را بر اساس فعالیت های شرکت خود تعیین کنید، لطفا توجه داشته باشید که این مرحله بسیار مهم است.
  • شرکا یا سهامدارانی را که تصمیم به ایجاد شراکت با آنها دارید، شناسایی کنید.
  • سرمایه اولیه شرکت را تعیین کنید، هر نوع شرکت دارای حداقل سرمایه است، اگر میزان سرمایه برای شما مهم نیست، حداقل سرمایه را در نظر بگیرید.
  • انتخاب موضوع رویداد شرکت باید با توجه به فعالیت هایی که در آن مشغول هستید مشخص شود، زیرا بعداً فقط می توانید فعالیت های انتخاب شده در این مرحله را با شرکتی که دارید ترکیب کنید.
  • جذاب ترین مرحله انتخاب نام شرکت این است که شما باید 5 نام با حداقل 3 سیلاب انتخاب کنید و با توجه به اولویت آنها را اعلام کنید.
  • تعیین موقعیت هر یک از اعضا و روشن شدن اختیارات امضاء آنها
  • ثبت نام آنلاین در سامانه دپارتمان و منتظر تایید نام و دانلود سند جهت امضا و ارسال به دپارتمان از سامانه.
  • ارسال دو سری مدارک امضا شده و تایید نام دفتر
  • ثبت امضای الکترونیکی از طریق سامانه ثبت من توسط وکیل یا شخص دارای امضا
  • پرداخت روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار

 تبریک می گوییم شرکت شما با موفقیت ثبت شد.

هزینه ثبت شرکت چقدر است؟

هزینه ثبت شرکت بسته به نوع شرکت متفاوت است. برای ثبت شرکت سهامی خاص باید هزینه هایی از جمله هزینه ثبت شرکت در مرجع ثبت شرکت، هزینه درج آگهی در روزنامه رسمی و هزینه تنظیم صورتجلسه و اساسنامه پرداخت شود که می تواند مجموعا چند میلیون تومان برسد. ثبت شرکت های دیگر، مانند شرکت با مسئولیت محدود، هزینه های مشابهی دارد، اما کمتر از شرکت های سهامی است.

این مطلب را نیز بخوانید: پلمپ دفاتر شرکت

هنگام ثبت شرکت در بورس باید هزینه هایی مانند هزینه های ثبت در مرجع ثبت شرکت ها، هزینه های تبلیغات در روزنامه های رسمی، هزینه های تنظیم صورتجلسات و اساسنامه رسمی و هزینه های ورود به بورس را پرداخت کنید.   راه اندازی شرکت علاوه بر هزینه های ثبت نام مستلزم هزینه های دیگری از جمله هزینه اجاره محل کار، خرید تجهیزات و بیمه بوده که بسته به رتبه شرکت متفاوت است.

ثبت شرکت در تهران

ثبت شرکت در تهران یکی از مراحل اساسی و مهم برای مشاغل و فعالان اقتصادی است. این فرآیند پایه و اساس راه اندازی و توسعه یک واحد تجاری یا موسسه حقوقی را فراهم می ‌کند.

با توجه به تنوع فعالیت های اقتصادی و تجاری در تهران، ثبت شرکت نقش بسیار مهمی در تامین امنیت حقوقی و مالی موسسان و سرمایه گذاران دارد. این فرآیند یک نقطه شروع اساسی برای هر کسی است که می خواهد یک کسب و کار یا شرکت در این شهر تاسیس کند و نیاز به اطلاعات دقیق و کامل در مورد مراحل، الزامات و مزایای آن دارد.

با توجه به پیچیدگی و اطلاعات گسترده مرتبط با فرآیند ثبت شرکت تهران، راهنمای جامع و دقیق این فرآیند بسیار ارزشمند است. این راهنما نه تنها به بنیانگذاران و متخصصان، بلکه به تمامی افراد و شرکت هایی که قصد راه اندازی فعالیت های تجاری در این زمینه را دارند کمک می کند. فرآیند ثبت شرکت شامل مراحل متعددی مانند پیش ثبت نام، انتخاب نوع شرکت، تهیه مدارک مورد نیاز و پرداخت هزینه های مربوطه می باشد که اطلاعات دقیق و جامع برای اجرای صحیح این مراحل بسیار مهم است.

الزامات قانونی و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در تهران یکی از مهم ترین مراحلی است که در انجام این فرآیند توجه ویژه ای را می طلبد. این مرحله شامل یک سری مدارک و اطلاعات است که باید به طور کامل و با دقت ارائه شود تا مراحل ثبت نام به صورت صحیح و قانونی انجام شود.

ثبت شرکت در شهرستانها

ثبت شرکت در شهرستانها

تاسیس شرکت در هیچ استانی تفاوت چندانی با ثبت شرکت در تهران ندارد. تنها تفاوت در منطقه ثبت نام است. در شهرستانها بر اساس آنچه در قانون آمده است مراحل و مراحل ثبت و همچنین بررسی اوراق و مدارک ارائه شده در اداره املاک و مستغلات که واحد مورد نظر برای ثبت شرکت در نظر گرفته شده است باید به ثبت برسد.

ثبت شرکت در شهرستانها نیز باید طبق قوانین تجارت انجام شود. طبق قانون تجارت، شرکت ها دارای چندین دسته کلی هستند و شما مجاز به ثبت هر نوع شرکتی از هر نقطه از ایران هستید.

اساسنامه شرکت

اساسنامه از مهمترین و اصلی ترین ارکان شرکت های سهامی است. تمامی شرکت های دولتی یا خصوصی باید دارای اساسنامه باشند. اساسنامه شرکت روابط متقابل شرکاء شرکت و حدود اختیارات مجمع عمومی و هیئت مدیره را تعیین می کند. همچنین سود و زیان شرکت و مدت انحلال آن مشخص خواهد شد. اساسنامه باید منوط به نظر موسس و اکثریت سهامداران باشد.

یعنی اساسنامه شرکت سندی است مؤید آن و مشتمل بر سیاست و سرمایه شرکت، هدف و نحوه فعالیت و وظایف هر یک از اعضای شرکت، هیئت مدیره، مجمع و بازرسان شرکت، همچنین تعداد مدیران و نحوه انتخاب و مدت مأموریت و نحوه تعیین جانشینان مدیرانی که فوت یا استعفاء نموده و یا تعلیق و برکنار شده اند.

همچنین کلیه مواد آن برای اعضا الزامی است و همانطور که در زندگی شخص حقیقی هویت و اعتبار با شناسنامه او داده می شود، در مورد شخص حقوقی نیز مقررات برای او هویت و اعتبار و محدودیت هایی قائل است. اختیارات و مسئولیت های مدیران و همچنین حوزه های مسئولیت آنها و نحوه عملکرد آنها به وضوح تعریف شده است.

اظهارنامه ثبت شرکت

اظهارنامه ثبت شرکت نوعی درخواست و اطلاعیه تأسیس شرکت سهامی عام و سهامی خاص است که همزمان با ارائه مدارک ثبتی شرکت برای ثبت شرکت به مرجع ذیصلاح ارسال می شود. این درخواست و بیانیه از آنجا که معرفی کلی شرکت به بدنه ثبت شرکت ها و اشخاص ثالث می باشد، حاوی اطلاعات اولیه و اصلی در مورد شرکت می باشد. نحوه ثبت اظهارنامه ثبت شرکت از طریق سامانه جامع ثبت شرکت، قسمت تاسیس شخصیت حقوقی می باشد.

این مطلب را نیز بخوانید: ختم تصفیه شرکت‌

هر شرکتی برای انجام فعالیت های قانونی باید ثبت شود و یکی از مدارک ثبت شرکت، اظهارنامه است. البته لازم به ذکر است که قانونگذار تقدیم اظهارنامه را فقط برای شرکت های سهامی خاص و عام ضروری دانسته در حالی که سایر شرکت ها الزامی به ارائه اظهارنامه ندارند.

برای اظهارنامه شرکت های خصوصی و دولتی و همچنین درخواست شرکت با مسئولیت محدود و درخواست موسسات غیرتجاری شرایط خاصی وجود دارد. افرادی که قصد ثبت اظهارنامه را دارند باید با مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها آن اظهارنامه را ارسال کنند.

صورتجلسه مجمع عمومی موسسین

هیئت موسس زمانی تشکیل می شود که شرکت ها تاسیس شوند. تشکیل این اداره برای شرکت های دولتی ضروری است. در واقع برای تاسیس شرکت باید انجمن موسسان تشکیل شود.

مهم این است که برای ثبت شرکت ها وجود هیئت مدیره و بازرس شرکت الزامی است و اطلاعات اعضای هیات مدیره باید به مرجع ثبت شرکت منتشر شود و انتخاب این اعضا انجام شود. توسط مجمع موسس مدیران و بازرسان شرکت باید این سمت را به صورت کتبی بپذیرند.

در صورتجلسه مجمع عمومی موسسین، تصمیمات مجمع عمومی توسط منشی تنظیم و به امضای رئیس مجمع می رسد و رونوشتی از آن در مرکز شرکت نگهداری می شود.

صورتجلسه هیات مدیره

پس از ثبت شرکت، امکان تشکیل هیئت مدیره شرکت وجود خواهد داشت. هیئت مدیره به عنوان یکی از ارکان اصلی شرکت های تجاری و موسسات غیرتجاری به مجموعه ای از مدیران اطلاق می شود که تعداد آنها را قانونگذار تعیین می کند و مسئولیت راهبردی و اداره امور شرکت را برای مدت محدود یا نامحدود بر عهده دارند.

برای هر جلسه باید صورتجلسه هیات مدیره تنظیم شود که به امضای اکثریت مدیران جلسه برسد (طبق اساسنامه و دستورالعمل های جلسه هیأت مدیره باید رعایت شود). ثبت صورتجلسه هیئت مدیره مهم تلقی می شود.

اطلاعیه مجمع عمومی شرکت چیست؟

ابتدا باید گفت که مجمع عمومی شرکت مجمعی است که در مورد مسائل کلی شرکت تصمیم گیری می کند و با توجه به نوع تصمیماتی که باید اتخاذ شود به سه شکل تشکیل می شود. مجمع عمومی موسس، مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده یعنی مجمع عمومی مؤسس فرآیند تأسیس شرکت را تکمیل می کند.

این مجمع صلاحیت تصویب پیش نویس اساسنامه، انتخاب اولین مدیر و سرپرستان شرکت، تعیین خبرنامه ای که منتشر خواهد شد و … را دارند.

به طور کلی؛ مجمع عمومی عادی حداقل سالی یکبار به منظور انتخاب و عزل مدیران و بازرسان و تصویب گزارشهای مالی تشکیل می شود. از طرفی مجمع عمومی فوق العاده به مسائل حیاتی شرکت می پردازد و صلاحیت آن شامل موافقت با کاهش اجباری سرمایه، تغییر اساسنامه شرکت، تبلیغات و ثبت انحلال شرکت و … می باشد.

اصولاً یکی از تشریفات اجباری برای برگزاری مجمع عمومی، انتشار اگهی دعوت مجمع عمومی موسسین است، مگر اینکه صاحبان سهام در مجمع حضور داشته باشند که در این صورت انتشار آگهی و تشریفات دعوت الزامی نیست. همچنین صاحبان سهام می توانند از تاریخ، زمان و مکان برگزاری مجمع عمومی مطلع شوند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی عام

  • دو نسخه اساسنامه شرکت
  • دو نسخه از اظهارنامه
  • دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
  • دو نسخه از صورتجلسه هیئت مدیره
  • انتشار دعوتنامه مجمع موسس در روزنامه
  • فتوکپی شناسنامه و کارت ملی اعضاء شرکت
  • تاییدیه گواهی بانکی مبنی بر واریز حداقل 35% سرمایه شرکت
  • در صورت نیاز، مجوز یا موافقت اصولی یا مجوز از مراجع ذیصلاح

گواهی بانکی مبنی بر واریز حداقل 35% سرمایه شرکت

یکی از مهم ترین قوانینی که تمامی شرکت های سهامی خاص قبل از ثبت شرکت باید رعایت کنند، ارائه گواهی بانکی است. این گواهی بانکی در واقع سندی است که ثابت می کند 35 درصد از کل سرمایه سهام شرکت سهامی مورد نظر در یکی از بانک های کشور موجود است. این مبلغ از کل سرمایه شرکت در حساب بانکی به نام شرکت قرار می گیرد و حساب مسدود می شود. البته این 35 درصد از کل مبلغ پس از درج آگهی در روزنامه رسمی و ثبت رسمی شرکت سهامی خاص طبق قانون برداشت می شود.

کلام پایانی

در این مقاله به این نتیجه رسیدیم که اگر به دنبال فعالیت قانونی و رسمی در ایران هستیم باید فعالیت خود را در قالب یک شرکت ثبت کنیم تا در آینده با مشکل قانونی مواجه نشویم.

در ضمن تمامی مراحل و شرایط ثبت شرکت را به همراه مدارک لازم فرا گرفتیم. اکنون می توانیم با خیال راحت شرکت خود را ثبت کنیم.

اگر تصمیم به ثبت شرکت خود در موسسه حقوقی ثبت فردا را گرفته اید، مفتخریم اعلام کنیم که با ارائه مشاوره رایگان در این زمینه شما را در تمامی مراحل و ثبت شرکت از صفر تا صد راهنمایی خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما تماس حاصل نمایید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید