مراحل مختلف ثبت برند

مراحل ثبت برند

ثبت علامت تجاری به ویژه در سال های اخیر با رشد کسب و کار اینترنتی و رشد روزافزون مخاطبان در فضای مجازی و تبلیغات برند های مختلف در شبکه های اجتماعی، بیلبورد ها، تلویزیون و رادیو و … اهمیت زیادی پیدا کرده است. در این مقاله به زبان واضح به این موضوع بسیار مهم پیش روی شما پرداخته شده است.

ثبت برند و انجام صحیح و حرفه ای مراحل آن بسیار مهم است. به همین دلیل و دلایل مهم دیگری که در زیر برشمردیم، شاهد افزایش روزافزون متقاضیان هستیم. با توجه به پیچیدگی خاص ثبت برند و علامت تجاری و جهت اطلاع هر چه بیشتر شما، در این مقاله تمامی مراحل لازم برای ثبت لوگو و برند را در هفت مرحله ساده به صورت کاملا ساده و جامع شرح داده ایم.

بنابراین، اگر متقاضی ثبت لوگو و علامت تجاری هستید و یا به هر دلیلی تصمیم به کسب اطلاعات مفید، کاربردی و کامل در این زمینه دارید، توصیه می کنیم این مقاله از موسسه حقوقی ثبت فردا که راهنمای کامل و تخصصی ثبت علامت تجاری است را مطالعه کنید.

مراحل ثبت برند در ۷ گام ساده

در ادامه مراحل ثبت برند به طور مختصر برای شما توضیح داده شده است:

مرحله اول) مشاوره حرفه ای رایگان دریافت کنید

اولین قدمی که برای ثبت برند تجاری ضروری است، مشاوره کاملا تخصصی و رایگان با کارشناسان مجرب یک موسسه حقوقی معتبر مانند موسسه حقوقی ثبت فردا در خصوص مواردی همچون: مراحل ثبت برند و مدارک مورد نیاز برای آن، زمان ثبت برند شما، هزینه ثبت نام برند و ثبت علامت تجاری، انتخاب برند یا لوگویی که کلمه مناسب، شکل و تصویر زیبا یا ترکیبی از هر دو باشد نیاز است و باید این موارد را به گونه ای انتخاب کنید که برند شما به راحتی در ذهن مخاطب قرار می گیرد و معرف محصول یا خدمات می باشد، همچنین می توانید برند مورد نظر خود را در ایران ثبت کنید و در کشورهای خارجی با نام برند مادرید (WIPO) ثبت کنید.

در این راستا می توانید از تخصص کارشناسان و مدیر عامل ثبت فردا بهره مند شوید.

مرحله دوم) استعلام علامت تجاری قبل از ثبت

ابتدا بپرسید که آیا برند مشابه یا مشابهی که قصد ثبت آن را دارید قبلاً در همان دسته ثبت شده است یا خیر.

در صورت وجود شباهت بین برند مورد نظر و برندی که قبلا در همان دسته ثبت شده است، درخواست شما رد می شود. برندی که یک بار درخواستش توسط کارشناسان اداره مالکیت معنوی رد می شود شانس ثبت در دفعات بعدی بسیار کم است و سابقه چنین برندی از بین می رود.

به شما توصیه می کنیم این مرحله از ثبت برند را بسیار جدی بگیرید!

قبل از هر اقدامی ابتدا در مورد برندی که می خواهید از موفقیت ثبت آن مطلع شوید پرس و جو کنید.

به این ترتیب می توانید از هدر دادن پول و زمان جلوگیری کنید.

برای استعلام برند به صورت کاملا رایگان، فوری و آنلاین و در هر ساعت از شبانه روز می توانید با کلیک بر روی آیکون زیر وارد مرحله مناسب شوید و بدون نیاز به تجربه و دانش خاصی نسبت به استعلام برند اقدام نمایید. در طبقه مورد نظر می خواهید این کار را انجام دهید و اگر برند “یکسان یا مشابه” مورد نظر شما تاکنون ثبت نشده است، به راحتی مراحل ثبت برند را آغاز کنید.

مرحله سوم) تهیه مدارک لازم برای ثبت برند

مرحله سوم در فرآیند ثبت علامت تجاری، اخذ مدارک لازم است. در مقاله زیر مدارک ثبت برند و علامت تجاری را به تفصیل شرح داده ایم.

مرحله چهارم) ثبت برند در سامانه مالکیت معنوی و سپس اخذ گواهی امضا از دفاتر اسناد رسمی

در این مرحله باید در سایت مرکز مالکیت معنوی ثبت نام کرده و حساب کاربری خود را ایجاد و تایید کنید. راه تایید حساب کاربری این است که با فرمی که سامانه پس از ثبت نام به شما ارائه می دهد به یکی از دفاتر اسناد رسمی در سراسر ایران مراجعه کرده و گواهی امضا دریافت کنید.

پس از اخذ گواهی امضا شده باید اطلاعات مربوط به این گواهی امضا شده را وارد سامانه مرکز مالکیت معنوی کنید تا حساب کاربری شما تایید شود و بتوانید بیانیه برند خود را راه اندازی و ثبت کنید.

مرحله پنجم) تهیه و ثبت صحیح اظهارنامه برند

در مرحله بعد باید با ورود به سایت مرکز مالکیت معنوی وارد قسمت ثبت اظهارنامه علامت تجاری شوید.

سپس نسبت به تکمیل اظهارنامه ثبت علامت تجاری و ارائه مدارکی از قبیل کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی، پروانه کسب، کارت بازرگانی (در صورتی که قصد ثبت برند لاتین را دارید) و همچنین نمونه برند 6*6 سانتی متری خود را در سیستم بارگذاری کنید.

این مطلب را نیز بخوانید: ثبت برند بین المللی

پس از طی و انجام مراحل لازم برای ثبت اظهارنامه علامت تجاری و پرداخت هزینه مناسب، سامانه برگه ای را نمایش می دهد که باید آن را پرینت کنید و با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی، اطلاعات وارد شده در سامانه را تایید کنید و فرم تایید امضا و تایید اطلاعات کاربر را از دفتر مذکور دریافت نمایید.

سپس با وارد کردن اطلاعات از این فرم به سیستم، نام کاربری و رمز عبور دریافت خواهید کرد که باید برای نظارت بیشتر و اطلاع از نوبت خود در نوبت یک متخصص خاص و مراحل بعدی از آن استفاده کنید.

مرحله ششم) تایید اظهارنامه برند توسط کارشناسان اداره علائم تجاری

هنگامی که هر سه کارشناس و رئیس اداره علائم تجاری اظهارنامه ثبت علامت تجاری شما را بررسی و تایید کردند، پیامکی دریافت خواهید کرد که اداره علائم تجاری ثبت درخواستی شما را معتبر تشخیص داده است.

شرایط جدید ثبت برند

مرحله هفتم) یکبار مراجعه به دفتر علائم تجاری و اخذ سند برند ده ساله

آخرین مرحله در فرآیند ثبت علامت تجاری، مراجعه به اداره مالکیت معنوی با مدارکی مانند کپی روزنامه رسمی نوبت اول و دوم، کپی اظهارنامه علامت تجاری و 10 نمونه 6*6 علامت تجاری است. هنگام ارائه رسید، سند برند خود را تحویل بگیرید.

هزینه ثبت برند چقدر است؟

بسته به تعداد طبقه‌ای که برای ثبت علامت تجاری خود انتخاب کرده اید و اینکه آیا تصمیم به ثبت علامت تجاری برای یک شخص حقیقی یا حقوقی دارید، هزینه ثبت برند متغیر و متفاوت خواهد بود.

دلایل مهم برای ثبت علامت تجاری

تصور کنید که برای مدت طولانی تحت یک نام یا برند خاص و به دلیل نتایج خوبی که در بازاریابی، تبلیغات، کیفیت کالاها، محصولات یا خدمات خود به دست آورده اید و همچنین به دلیل احترام به حقوق مشتریان خود در بازار بسیار خوبی کسب و کار می کنید و در بین مشتریان خود بسیار محبوب هستید، اما اگر برند یا علامت تجاری خود را ثبت نکرده اید، امکان سوء استفاده از برند خود را با دستان خود ایجاد کرده اید.

در این شرایط این احتمال وجود دارد که افراد سودجو از برند شما سوء استفاده کنند و نتیجه سال ها کار و تلاش و همچنین شایستگی محصولات، کالاها و خدمات شما را به سرقت ببرند یا حتی برند و علامت تجاری شما را ثبت کنند.

در چنین شرایطی متأسفانه نمی توان به حمایت قانونی امیدوار بود و اثبات اینکه شما مالک اصلی برند هستید و طرف مقابل از نام برند شما سوء استفاده کرده است مشکل خواهد بود. متأسفانه باید بگوییم که این گونه مشکلات در سال های اخیر زیاد رخ داده و شرکت های بزرگ را به ورطه نابودی کشانده است.

بنابراین، اگر تصور می کنید که این اتفاقات برای شما نمی افتد و فقط برای دیگران اتفاق می افتد، سخت در اشتباهید.

در نتیجه اگر نام تجاری معتبری دارید که هنوز به هر دلیلی آن را ثبت نکرده اید و یا تصمیم به راه اندازی فعالیت و ورود به بازار و تجارت پر رقابت امروزی دارید، اکیداً توصیه می کنیم که هر چه سریعتر ثبت نام کنید. زمان آن رسیده است که فرآیند ثبت نام تجاری و نام تجاری خود را آغاز کنید.

برای ثبت علامت تجاری چه مدارکی لازم است؟

بسته به اینکه تصمیم به ثبت برند یک شخص حقیقی دارید، یعنی برندی که متعلق به شخص حقیقی است یا اینکه تصمیم به ثبت برند قانونی، یعنی برندی متعلق به شرکت ها، موسسات یا سازمان ها دارید، و بسته به اینکه برند شما چه به زبان فارسی و چه لاتین درخواست دهید، مدارکی که باید تهیه کنید کمی متفاوت است و ما مدارک مورد نیاز هر دو گروه را بررسی می کنیم.

این مطلب را نیز بخوانید: تمدید برند و لوگو فوری

الف) مدارک و داده های مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری برای شخص حقیقی:

1- کپی اصل شناسنامه و کارت ملی شخص یا اشخاص متقاضی

2- کپی اصل کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن برند مورد نظر)

3- کپی اصل پروانه فعالیت (پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و مدیریتی دولتی)

4- اطلاعاتی از قبیل آدرس، کد پستی، ایمیل، شماره تلفن ثابت و تلفن همراه متقاضی

ب) مدارک و داده های مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری برای یک شخص حقوقی:

1- کپی برگه رسمی ثبت شرکت

2- رونوشت آخرین روزنامه رسمی ثبت تغییر شرکت (در صورت وجود)

3- کپی اصل شناسنامه و کارت ملی اشخاصی که حق امضاء در شرکت دارند

4- کپی اصل پروانه فعالیت (پروانه بهره برداری، جواز تاسیس، پروانه ساخت یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و مدیریتی دولتی)

5- کپی کارت ویزیت (در صورت لاتین بودن برند مورد نظر)

6- اطلاعاتی از قبیل آدرس، کد پستی، پست الکترونیکی، شماره تلفن ثابت و تلفن همراه امضاکنندگان

نکته مهم: طبق آخرین دستورالعمل اداره مالکیت معنوی، شماره تلفن همراه متقاضی (اعم از حقیقی یا حقوقی) باید به نام ایشان باشد و در واقع مالک رسمی خط تلفن همراه ارائه شده الزاماً باید متقاضی علامت تجاری باشد.

  • نکته: مالک برند می تواند همزمان دو یا چند شخص حقیقی و حقوقی باشد. در آن صورت باید مشخص شود که هر یک از افراد مذکور چه مقدار از برند را در اختیار دارند.

ثبت برند چقدر طول می کشد؟

زمانی که شما اظهارنامه علامت تجاری و علامت تجاری خود را در سامانه ارسال می کنید، آن اظهارنامه در صف کارشناسان (3 کارشناس) و همزمان رئیس اداره علائم تجاری در سامانه مرکز مالکیت معنوی قرار می گیرد، اما در واقع نوبت شما و اینکه اظهارنامه علامت تجاری چند نفر قبل از شما در صف انتظار بررسی است، مدت زمان ثبت نهایی برند مورد نظر شما را تعیین می کند.

این مطلب را نیز بخوانید: اخذ نماد اعتماد الکترونیکی

مدت زمان ثبت برند باید به 2 قسمت اصلی زیر تقسیم شود:

الف) قسمت اول: مدت زمان معینی برای بررسی 3 کارشناس و رئیس اداره علائم تجاری و نظر آن ها که معمولاً حدود 1 ماه یا کمتر طول می کشد و در صورتی که ثبت علامت مورد نظر توسط هر 4 نفر شناسایی شود نوبت به سپری شدن زمان بخش دوم می‌رسد.

ب) قسمت دوم: مدت مربوط به ارسال پرونده فیزیکی علامت، پرداخت هزینه روزنامه رسمی بعدی و چاپ آن ها و 30 روز از تاریخ انتشار و پرداخت هزینه روزنامه رسمی دوم و چاپ آن ها، پرداخت هزینه ثبت، مراجعه حضوری دیگر به اداره مالکیت معنوی و دریافت سند علامت تجاری که تحت هیچ شرایطی کمتر از 45 روز نخواهد بود.

بنابراین مجموع زمان مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری و اخذ مدرک مربوطه کمتر از 50 روز نخواهد بود.

 برند ثبت شده چه مدت اعتبار دارد؟

مدت اعتبار علائم تجاری ثبت شده “10 سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه” است و همچنین در پایان این دوره 10 ساله 6 ماه برای تمدید علامت در نظر گرفته شده است که صاحب علامت تجاری موظف به تمدید قطعی قبل از انقضای این دوره 6 ماهه است که برای تمدید آن و در صورت عدم تمدید علامت خود در آن مدت، هر فرد متقاضی این علامت می تواند با طی مراحل فوق، علامت فوق را به نام خود ثبت کند!

این مهم را در نظر داشته باشید که می ‌توانید با اقدامات به موقع و پرداخت هزینه‌ های مربوطه در دوره‌ های 10 ساله متوالی، برند خود را برای سال‌ ها و دهه‌ ها گسترش دهید و برندی بادوام و حرفه‌ای داشته باشید که داشتن آن آرزوی بسیاری از رقبای شماست.

این مطلب را نیز بخوانید: مزایای ثبت برند در دبی

چرا مدت زمان ثبت علامت تجاری در ایران نسبت به ثبت شرکت بیشتر است؟!

یکی از سوالات مهم و پر تکرار متقاضیان ثبت علامت تجاری همین سوال است چرا که البته روند زمانی هر اقدامی اعم از ثبت علامت تجاری و برند یکی از دغدغه های متقاضیان می باشد.

یکی از دلایل این سوال تفاوت فاحش زمان ثبت شرکت با ثبت علامت تجاری است، چرا که معمولا مراحل ثبت شرکت کمتر از 10 روز است.

اما در مورد ثبت علامت تجاری همان طور که در بالا ذکر شد این پروسه معمولا حدود 2 ماه طول می کشد.

دلیل این تفاوت فاحش زمانی این است که در تمام شهرها و نقاط ایران اداره ثبت شرکت وجود دارد و اقدامات لازم و ثبت انواع شرکت ها برای متقاضیان در استان ها و شهرستان های ایران در ثبت شرکت انجام می شود در نتیجه چیزی بنام صف و نوبت بررسی وجود ندارد و کار با سرعت قابل قبولی انجام می‌ شود.

اما در مورد ثبت علامت تجاری در ایران قضیه کاملا متفاوت است، زیرا برخلاف اداره ثبت شرکت که در تمام شهرهای ایران وجود دارد، اداره مالکیت معنوی که مسئولیت اموری مانند ثبت علامت تجاری، ثبت طرح صنعتی و ثبت را بر عهده دارد که فقط دفتر مرکزی آن در تهران می باشد و کلیه اظهارات مربوط به موارد مذکور از سراسر ایران به این اداره ارسال می گردد.

ثبت انواع برند

با توجه به محدود بودن تعداد کارشناسانی که این اداره در اختیار دارد، البته امکان بررسی سریع، دقیق و فنی اظهارنامه های ارسالی در زمان کوتاه وجود ندارد و با توجه به حجم زیاد اظهارنامه هایی که اداره مالکیت معنوی دریافت می کند، یک صف برای بررسی وجود دارد و این صف و زمان آن، دلیل اصلی طولانی شدن روند ثبت علامت تجاری نسبت به ثبت شرکت است.

همچنین یکی دیگر از دلایل مهم طولانی تر بودن مراحل ثبت برند نسبت به ثبت شرکت این است که در انواع ثبت شرکت ابتدا شرکت ثبت و سپس روزنامه رسمی آن چاپ می شود و تنها یک راه برای صدور آن وجود دارد. اما در فرآیند ثبت علامت تجاری، دو نسخه روزنامه رسمی (با حداقل 30 روز اختلاف بین چاپ اول و دوم)، قبل از ثبت نهایی علامت تجاری وجود دارد.

برای ثبت علامت تجاری به کجا مراجعه کنیم؟

با توجه به اینکه تقریبا اکثریت قریب به اتفاق اقدامات و مراحل ثبت برند در ایران به صورت کاملا آنلاین انجام می شود، باید بگوییم که در ابتدا لازم نیست جایی بروید.

شما باید تمامی اقدامات لازم (موارد مندرج در مراحل ثبت علامت تجاری) را به صورت آنلاین و پس از تایید کارشناسان و رئیس اداره علائم تجاری انجام دهید، سپس خود یا وکیلتان باید دو بار به اداره مالکیت معنوی واقع در تهران مراجعه کنید(بازدید اول جهت بایگانی فایل فیزیکی و بازدید دوم جهت دریافت سند مهر)

استعلام ثبت علامت تجاری

اگر قصد دارید علامت تجاری یا برند خود را ثبت کنید، اولین قدمی که باید بردارید این است که قبل از ثبت نام برند را جویا شوید. با این توضیح که علائم تجاری بر اساس طبقه بندی موضوعی ثبت می شوند.

این مطلب را نیز بخوانید: موارد ممنوعه برای ثبت برند

اگر علامت تجاری را برای کسب و کار خود انتخاب کنید، تنها در صورتی می توانید آن را ثبت کنید که شخص دیگری قبل از شما در کلاس تجاری شما آن را ثبت نکرده باشد. به همین دلیل اولین و مهمترین قدم استعلام برند ثبت شده در سامانه ثبت برند و لوگو می باشد.

دو راه برای استعلام ثبت برند وجود دارد. با این توضیح که می توانید نام یا علامت تجاری را در سامانه ثبت علائم تجاری که سایت اداره مالکیت معنوی است استعلام نمایید. به روشی دیگر می توانید از روزنامه رسمی استعلام بگیرید.

اعتراض به ثبت علامت تجاری:

اعتراض به ثبت برند قبل از ثبت علامت تجاری ظرف 30 روز از روز انتشار آگهی مربوط به درخواست ثبت علامت تجاری ارائه می شود. معترض باید علاوه بر ذکر نام، شغل و محل سکونت در تهران، تمامی دلایل و مدارک خود را نیز توضیح دهد و ضمیمه کند.

اداره ثبت موظف است ظرف ده روز از روز وصول اعتراض نامه مراتب را به متقاضی اطلاع دهد. در صورتی که متقاضی ثبت پس از دریافت اخطاریه از اداره ثبت به اعتراض خود تمکین کند، درخواست وی رد می شود و در صورت عدم تمکین ظرف شصت روز از تاریخ ابلاغ اعتراض، معترض باید به اداره ثبت مراجعه کند.

دادگاه تهران جهت رسیدگی به دعوی طبق اصول دعوای بازرگانی به مرحله اجرا گذاشته و پس از انتشار رای قطعی منتظر رسیدگی اداره ثبت به مفاد قرار می باشد. چنانچه معترضین ظرف مدت 60 روز از تاریخ ابلاغ مخالفت نامه به متقاضی به مخالفت خود ادامه ندهند، علامت درخواستی به نام متقاضی ثبت می شود.

مزایای ثبت علامت تجاری

قطعا شرکت یا سازمانی که تبدیل به برند می شود، ثروتمند می شود و این دو رابطه بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. یکی از مهم ترین بخش های مزایای ثبت برند، شناخت برند ماست.

این مطلب را نیز بخوانید: مدارک مورد نیاز برای ثبت برند لاتین

این به ما این امکان را می دهد که کار را به صورت رسمی و حرفه ای شروع کنیم و وقتی مشتریان با ما تماس بگیرند و ثبت علامت تجاری ما را ببینند، به راحتی متوجه می شوند که ما یک شرکت حرفه ای و متخصص هستیم و خیلی راحت به ما اعتماد می کنند.

ثبت برند تنها راه ایجاد برند و شناخته شدن نیست، بلکه عوامل دیگری نیز در برند سازی بسیار مهم هستند، مانند نحوه تبلیغات شرکت، نحوه مدیریت ارتباط با مشتری و کیفیت محصولات و خدمات. اساساً، ثبت علامت تجاری برای برند سازی بعدی مفید است، به حفظ نام تجاری ما کمک می کند و از سوء استفاده از نام و رسم ما در جامعه بدون اطلاع ما جلوگیری می کند.

نقل و انتقال برند

پس از ثبت علامت تجاری برای انتقال علامت تجاری باید حقوق مالکیت ناشی از تسلیم اظهارنامه یا اعطای مجوز استفاده از آن به مرجع ثبت اعلام و با درخواست کتبی هر یک در پرونده مربوطه درج شود. اعمال این تغییر منوط به پرداخت هزینه مندرج در جدول هزینه می باشد. نقل و انتقال برند به دلیل تسلیم اظهارنامه مستلزم تسلیم اظهارنامه جداگانه توسط مالک جدید است.

ابطال ثبت علامت تجاری و برند

دعوای ابطال ثبت برند و علامت تجاری به این صورت است که اگر شخصی یک علامت تجاری را با نام و نشان شما یا چیزی مشابه ثبت کند، می توانید از این سوء استفاده شکایت کنید. در این صورت می توانید درخواست لغو ثبت علامت تجاری و برند کپی شده را داشته باشید. به محض ارائه درخواست ثبت علامت تجاری به اداره مالکیت صنعتی، هر کاربر می تواند ابطال ثبت علامت تجاری را از دادگاه ویژه (شعبه ویژه دادگاه عمومی تهران) درخواست کند.

به عبارت دیگر واضح است که دعوای ابطال ثبت علامت تجاری با ثبت علامت تجاری مطرح می شود. مهلت اعتراض و ابطال علامت تجاری ثبت شده سه سال است، بنابراین اولین شرط ثبت علامت تجاری است.

طبق ماده 31 قانون ثبت علائم تجاری، حق استفاده انحصاری از علامت تجاری متعلق به شخصی است که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده است.

نتیجه گیری

ثبت برند و علامت تجاری به شرکت ها و افراد ارائه دهنده کالا یا خدمات کمک می کند تا از اعتبار حقوقی بیشتری در بین مشتریان برخوردار باشند و از نظر قانونی از نام و علامت تجاری خود محافظت کنند. با این توضیح که در صورت کپی برداری و یا هرگونه سوء استفاده از نام یا برند خود، طبق قانون عمل می کنید.

این مطلب را نیز بخوانید: ثبت برند لاتین؟

ثبت شرکت و برند یکی از مواردی است که برای راه اندازی و رشد کسب و کار خود به آن نیاز خواهید داشت. بنابراین می توانید برند شخصی یا نام شرکت خود را ثبت کنید.

برای ثبت علامت و لوگو جدا از مدارک لازم باید در سامانه ثبت علامت تجاری فرآیندی را طی کنید که به مراحل ثبت علامت تجاری معروف است. انجام این مراحل توسط یک متخصص ثبت در یک شرکت ثبت علامت تجاری به شما کمک می کند تا فرآیند را با دقت و سرعت بیشتری شروع کنید.

برای ثبت شرکت و ثبت برند، کارشناسان موسسه حقوقی ثبت فردا علاوه بر مشاوره های لازم، مراحل ثبت آنی برند را از صفر تا صد در اختیار شما قرار می دهند. برای این منظور با شماره تماس ثبت فردا 02152712 تماس حاصل نمایید.

امتیاز این مطلب