ثبت انواع شرکت

مبانی و اصول صحیح فعالیت اقتصادی در هر کشوری مستلزم انجام مراحل قانونی ثبت شرکت و گزارش مناسب به سازمان امور مالیاتی از عملکرد آن فعالیت است. ثبت صحیح شرکت و در نظر گرفتن تمامی جوانب لازم برای شروع فعالیت اقتصادی نیازمند دانش و تجربه کافی بوده و در اختیار وکلای مجرب ثبت می باشد.

مواردی از قبیل انتخاب نام شرکت، نگارش صحیح موضوع فعالیت شرکت، مشاوره دقیق در مورد میزان سرمایه شرکت و … از این رو با در نظر گرفتن نیاز مشتریان گرامی، موسسه حقوقی ثبت فردا مشاوره تخصصی در زمینه ثبت شرکت و مسائل مربوطه و با تعیین بهترین وکلا جهت ثبت، خدمت رسانی صحیح، دقیق و به موقع به آنان را مهم دانست.

ثبت شرکت یکی از مهم ترین مراحل در راه اندازی هر کسب و کار جدیدی است. انتخاب صحیح نوع شرکت، اطلاع از مراحل ثبت و اخذ به موقع مجوزهای لازم نقش بسزایی در موفقیت یا شکست کسب و کار دارد. در این مقاله مروری بر انواع شرکت ها، مراحل ثبت شرکت و راه های تسریع در اخذ جواز کسب خواهیم داشت.

ثبت شرکت

ثبت انواع مختلف شرکت

زمانی که کسب و کار خود را راه اندازی می کنید، ممکن است در ابتدا ثبت شرکت چندان مهم به نظر نرسد، اما اگر می خواهید از مزایای پرداخت مالیات، حفظ سرمایه و توسعه فعالیت های خود بهره مند شوید، ثبت کسب و کار را جدی تر بگیرید. از دیدگاه حرفه ای، ثبت شرکت به معنای رسمی کردن فعالیت تجاری شماست. از دیگر دلایل ثبت شرکت می توان به حفظ برند، مدیریت هزینه و کسب اعتبار اشاره کرد.

شما می توانید با ثبت شرکت خود از نام شرکت خود محافظت کنید. هیچ شخص دیگری نمی تواند کسب و کاری را با نام تجاری شما ثبت کند. تصور کنید که شرکت دیگری به نام شما فعالیت می کند و شما شرکت خود را ثبت نکرده اید که در این صورت مشتریان به آن اعتماد دارند؟ از طرفی با ثبت شرکت در برخی موارد از مصونیت قانونی برخوردار می شوید و شخصاً مسئولیتی نخواهید داشت.

علاوه بر این، با ثبت شرکت می توانید با سهولت بیشتری بیمه کسب و کار دریافت کنید یا سرمایه گذاران را جذب کنید زیرا آنها می دانند که شما شخصاً مسئول بقای شرکت نیستید. مزیت دیگر ثبت شرکت این است که حتی در صورت بیماری یا فوت، شرکت به فعالیت خود ادامه می دهد. یک شرکت ثبت شده اساساً یک نهاد در ماهیت خود است، به طوری که می تواند توسط شخص دیگری تصاحب و مدیریت یا فروخته شود.

ثبت انواع شرکت یک تعهد قانونی است که یک چارچوب قانونی و رسمی برای یک کسب و کار ایجاد می کند و صاحبان مشاغل را قادر می سازد به مسئولیت ها و تعهدات قانونی خود عمل کنند. به عبارت ساده تر، ثبت شرکت یک قرارداد تجاری بین اشخاص حقیقی و حقوقی است که آنها را قادر می سازد در زمینه فعالیت خاصی فعالیت کنند. طبق قانون تجارت 195، این قرارداد از نظر قانونی لازم الاجرا است.

همچنین ثبت شرکت امکان شرکت در مناقصات، مزایده ها و قراردادهای قانونی را فراهم می کند. از سوی دیگر، افراد با مشکلاتی مانند فرار مالیاتی، تخلفات ناشی از عدم همکاری با نهادهای نظارتی مواجه نیستند.

ثبت شرکت سهامی عام

شرکت سهامی عام شرکت بازرگانی است که سرمایه آن به سهام تقسیم می شود و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام است و بخشی از سرمایه شرکت با فروش سهام به مردم تأمین می شود. آنچه در ثبت شرکت سهامی عام اهمیت دارد این است که تعداد سهامداران باید بیشتر از سه باشد و در کلیه آگهی ها و روزنامه ها بلافاصله قبل و بعد از نام شرکت نام شرکت سهامی عام قید شود.

این مطلب را نیز بخوانید: ثبت شرکت در عمان

برای ثبت شرکت سهامی موسسین باید حداقل 20 درصد سرمایه را شخصاً سرمایه گذاری و حداقل 35 درصد از مبلغ سرمایه گذاری شده را به حسابی به نام شرکت سهامی که در یکی از بانک ها تأسیس می شود واریز کنند.

ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت سهامی خاص یکی از شرکت های تجاری و بازرگانی است که تمام سرمایه شرکت توسط خود موسسین تامین می شود. برای ثبت شرکت سهامی خاص، تعداد سهامداران باید بیش از 3 نفر باشد. برای ثبت این شرکت حداقل سرمایه مورد نیاز حدود یک میلیون ریال است و برای ثبت شرکت دو بازرس الزامی است.

در شرکت های سهامی خاص، سمت های ریاست هیات مدیره، ریاست هیات مدیره و نایب رییس الزامی است. شرکت هایی مانند کارهای ساختمانی و شهرداری ها شرکت سهامی خاص را انتخاب می کنند.

این شرکت در واقع نوعی شرکت سهامی است که بین سه نفر یا چند نفر تشکیل شده و سرمایه آن به سهام تقسیم می شود. بدین معنی که ثبت شرکت با مسئولیت محدود با حضور حداقل 3 فرم سهامدار (موسس) به صورت حقیقی یا حقوقی تشکیل می شود که اعضای هیئت مدیره باید سهامدار آن باشند.

در هنگام ثبت شرکت سهامی خاص حداقل سرمایه ای که باید توسط موسسین تامین شود یک میلیون ریال می باشد. همچنین جهت تامین سرمایه بر خلاف ثبت شرکت سهامی عام نیازی به فراخوان جهت ثبت نیست و سرمایه به صورت جداگانه توسط اعضا تامین خواهد شد. قبل از ثبت سهم ویژه باید حداقل 35% سرمایه شرکت در آستانه تاسیس به حسابی به نام شرکت واریز شود. لازم به ذکر است که شرکت سهامی خاص پس از طی چند مرحله قابل تبدیل به سهامی عام می باشد.

ثبت شرکت دانش بنیان

این نوع شرکت ها با فروش تکنولوژی مدرن سود می برند. در هنگام ثبت شرکت دانش بنیان معمولا اولویت با شرکت سهامی خاص است. شرکت های دانش بنیان با هدف هم افزایی علم، ثروت، توسعه اقتصاد دانش بنیان و استفاده بهینه از پتانسیل دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی مورد تایید وزارت علوم تاسیس می شوند.

شرکت دانش بسیان اساساً کالایی تولید نمی کند و عموماً زمین یا ماشین آلات خاصی ندارد، در عوض همیشه افراد تحصیل کرده و با تجربه ای مشغول تولید اطلاعات هستند که محصولات اصلی این شرکت محسوب می شوند و برای آنها درآمدزایی می کنند.

بحث طرح صنعتی و مالکیت معنوی محصولات همواره یکی از دغدغه های اصلی این شرکت است و حفظ حقوق معنوی این اطلاعات یکی از مهم ترین مسائل حقوقی در شرکت های دانش بنیان است، چرا که نمی توان به این دارایی ها دست زد.

برای ثبت شرکت دانش بنیان حداقل دو نفر از اعضای هیأت مدیره باید دارای مدرک فوق لیسانس یا بالاتر و یا دارای ثبت اختراع باشند و یا در صورت عضویت در هیأت علمی دانشگاه پذیرفته شده باشند.

این مطلب را نیز بخوانید: ثبت تغییرات شرکت

خوبی راه اندازی شرکت دانش بنیان این است که به مدت 15 سال از پرداخت هرگونه مالیات و عوارض معاف هستند. در بنگاه‌ های دانش ‌بنیان، افراد صاحب ایده جذب می ‌شوند و ایده ‌های آن‌ ها به محصولات قابل دوام تبدیل می ‌شود و در نتیجه فناوری ‌های جدید و نوآورانه تولید می ‌کنند و با فروش آن‌ ها سود خوبی کسب می ‌کنند.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

شرکت بازرگانی دیگر شرکت با مسئولیت محدود است که برای ثبت حداقل 2 شریک لازم است. افرادی که قصد ثبت شرکت بازرگانی و سهامی عام را دارند شرکت با مسئولیت محدود را انتخاب می کنند. هیئت مدیره در این شرکت می تواند به مدت نامحدود فعالیت کند و در صورت نیاز به مدت معینی برای مدیریت باید قید شود. نام شرکت با مسئولیت محدود باید در اوراق و سایر اطلاعیه ها قید شود.

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود حداقل سرمایه باید صد هزار تومان باشد. لازم به ذکر است برخلاف ثبت شرکت سهامی خاص، این مبلغ به هیچ حسابی واریز نخواهد شد. بر اساس قانون ثبت شرکت، عبارت (با مسئولیت محدود) باید در نام شرکت قید شود و نام شرکت نباید شامل نام هیچ یک از اعضا باشد، در غیر این صورت شریکی که نام او در نام شرکت ذکر شده باشد.

شرکت به تشخیص اشخاص ثالث دارای اختیار شریک ضامن در شرکت با مسئولیت محدود خواهد بود. سرمایه شرکت با مسئولیت محدود با توجه به نحوه فعالیت شرکت و موضوع فعالیت آن تعیین می شود و قانوناً باید طوری تعیین شود که با حیطه فعالیت شرکت و به اصطلاح مطابقت داشته باشد.

ثبت انواع شرکت

شرکت با مسئولیت محدود زمانی می تواند تاسیس شود که شرکاء اهلیت و رضایت داشته باشند، موضوع شرکت – که البته باید اقتصادی باشد – محفوظ باشد و خلاف قانون نباشد، هدف تجارت مشروع باشد و قرارداد در مورد شرکت منافاتی با نظم عمومی ندارد همچنین برای ایجاد شرکت با مسئولیت محدود لازم است شرایط خاصی از قرارداد اجتماعی (تجاری) رعایت شود.

ثبت شرکت تضامنی

تضامنی در لغت به معنای ضامن یکدیگر بودن است و در شرکت تضامنی نوعی تعهد افراد به همکاری با یکدیگر وجود دارد و در صورتی که میزان دارایی شرکت اندک باشد و نتوانند بدهی و سایر تعهدات شرکت را پرداخت کنند هر یک از اعضا شخصاً مبلغ را پرداخت خواهند کرد.

این نوع شرکتها از جامع ‌ترین نوع شرکت ‌ها هستند. برای ثبت شرکت تضامنی نیاز به تنظیم قرارداد در مورد نحوه و حدود همکاری شرکا، تنظیم اساسنامه تنظیم‌ کننده امور مدیریت شرکت، پرداخت سرمایه نقدی توسط هر یک از شرکا است. با توجه به میزان تعیین شده در قرارداد مشارکت، اقدامات داخلی شرکت توسط موسس و ارزیابی نهایی توسط کارشناسان رسمی کاری است که باید انجام شود.

ثبت شرکت مختلط غیر سهامی

همانطور که از نام شرکت مشخص است این شرکت مختلط است یعنی برای ثبت شرکت مختلط غیر سهامی، ترکیبی از شرکای ضامن و شرکای با مسئولیت محدود است که هیچ سهامی در آن وجود ندارد. شرکای ضامن که یک یا چند نفر هستند مسئول قروض شرکت بوده و شرکای با مسئولیت محدود کسانی هستند که مسئولیت آنها محدود به میزان سرمایه ای است که باید به شرکت منتقل کنند.

ثبت شرکت مختلط سهامی

شرکت مختلط سهامی از سهامداران و شرکای ضامن است. سهامداران کسانی هستند که مسئولیت میزان سهام خود در شرکت را بر عهده دارند در حالی که شرکای ضامن سرمایه ای به صورت سهام ندارند و مسئولیت تسویه بدهی های شرکت را بر عهده دارند و در صورت افزایش تعداد شرکای ضامن، نحوه برخورد آنها با طلبکاران بر اساس قوانین مشارکت خواهد بود.

این مطلب را نیز بخوانید: افزایش یا کاهش سرمایه شرکت

ثبت شرکت نسبی

شرکت نسبی نوعی شرکت تجاری است و تنها شرکتی است که مختص قوانین ایران است و در هیچ کشور اروپایی شرکتی به نام شرکت وابسته پیدا نمی کنید. طبق تعریف ماده 183 قانون تجارت: شرکت وابسته شرکتی است که برای انجام امور بازرگانی و دارای نام خاص بوده و بین دو یا چند نفر تشکیل شده و مسئولیت هر یک از شرکا به نسبت سرمایه سرمایه گذاری شده است.

ثبت شرکت تعاونی

تعاونی زمانی ایجاد می شود که حداقل 51 درصد سرمایه شرکت توسط اعضا در اختیار تعاونی قرار گیرد و سایر نهادها مانند وزارتخانه ها، شهرداری ها، بانک ها و … بتوانند وام بدون بهره و سایر وسایل مشروع ارائه کنند و بدون عضویت در شرکت به افزایش سرمایه شرکت کمک کنند.

برای ثبت شرکت تعاونی اولین قدم صدور پروانه ثبت است و بر اساس سه رکن اصلی هیئت مدیره، مجمع عمومی و بازرس تشکیل می شود و دارای شرایط خاصی مانند تابعیت ایرانی، عدم سابقه اختلاس و کلاهبرداری بدون منع قانونی و عدم عضویت در سایر تعاونی ها انعقاد قرارداد و عضویت رسمی در تعاونی و الزام به رعایت ضوابط و دستورالعمل های تعاونی است. علاوه بر این شرایط و مجوز ثبت نام می توانید سایر مدارک لازم را نیز باید تهیه کنید.

ثبت شرکت تجاری

ثبت شرکت تجاری به یک شکل واحد اما با نام های مختلف انجام می شود. این روش با مراجعه به اداره ثبت مشاغل در تهران و یا اداره ثبت مشاغل اداره ثبت شهرستان انجام می شود. کلیه قوانین و رویه های آن در آیین نامه اصلاحی ثبت شرکت درج شده و رعایت آن برای ثبت شرکت الزامی است.

این مطلب را نیز بخوانید: ثبت شرکت در دبی

ثبت شرکت بازرگانی

شرکت های بازرگانی که موضوع و نوع فعالیت آن ها امور بازرگانی – تجاری است، شرکت های بازرگانی نامیده می شوند. این شرکت ها شامل اکثر برنامه ها و مشاغل مربوط به تهیه، فروش، توزیع، صادرات و واردات کالاهای تجاری مجاز، اخذ مجوز و نمایندگی شرکت در کلیه نمایشگاه ها، سمینارها و کنفرانس های داخلی و خارجی می باشد. بنابراین رکن اصلی یک شرکت بازرگانی موضوع و فعالیت شرکت است.

شرایط عمومی ثبت شرکت بازرگانی عبارتند از: عدم ورشکستگی شرکت، دارای محل مناسب اعم از اجاره یا ملک شخصی، داشتن دفاتر قانونی و رسمی، تسلیم اظهارنامه و اساسنامه.

در هنگام تأسیس شرکت، باید توجه داشت که این ثبت در کدام شکل از کسب و کار صدق می کند. به همین دلیل شرکت به دو نوع شرکت با سهام خاص و شرکت با مسئولیت محدود تقسیم می شود.

ثبت شرکت خدماتی

شرکت های خدماتی شرکت هایی هستند که ارائه خدمات را جزء فعالیت خود می دانند (بند ۲ اساسنامه). این شرکت ها می توانند با بکارگیری کادر نظافتی حرفه ای به سلامت سازمان ها و منازل کمک زیادی کنند. اگر شما هم می خواهید این نوع کسب و کار را راه اندازی کنید، ثبت شرکت خدماتی مطمئنا بهترین و مطمئن ترین راه برای شروع انواع فعالیت های اقتصادی است.

ثبت شرکت خدماتی برای کسانی که با شرکت معامله می کنند بسیار مهم است که اغلب نمی توانند بدون مراجعه به آن تجارت کنند.

از طرفی کلیه سازمان ها، خدمات، موسسات و بانک های دولتی و غیردولتی، شرکت را به رسمیت می شناسند و در صورت ثبت شرکت مذکور و دارا بودن مدارک معتبر از قبیل شرکت یا اظهارنامه آماده عقد قرارداد و همکاری با شرکت می باشند و باید آگهی تاسیس داشته باشد که در آن تاسیس و ثبت شرکت قید شده باشد و در صورت عدم ثبت شرکت بانک ها و موسسات اعتباری مالی از اعطای تسهیلات و پرداخت وام به آن شرکت خودداری کنند و سازمان ها و موسسات کمی وجود دارد. که آماده انعقاد قرارداد با چنین شرکتی هستند.

این مطلب را نیز بخوانید: اخذ پروانه کسب

برای ثبت شرکت خدماتی لازم است قبل از هر چیز با اصول، قوانین، قوانین و رویه های آن آشنا شوید.

ثبت شرکت تولیدی

ثبت شرکت تولیدی در دو نوع شرکت تولیدی سهامی خاص و شرکت تولیدی با مسئولیت محدود امکان پذیر است. برای تاسیس شرکت تولیدی لازم است ابتدا در مورد نوع شرکت تولیدی، نام شرکت تولیدی، میزان سرمایه، موضوع فعالیت و تعیین هیات مدیره تصمیم گیری شده و سپس تعیین شود. لذا باید نسبت به تامین مدارک لازم جهت ثبت شرکت اقدام نمایید. در فرهنگ فارسی معین تولید به معنای آفرینش بوده است.

به طور کلی می توان گفت که تولید عبارت است از تبدیل نهاده های تولید به کالاها و خدماتی که برای مصرف یا سرمایه گذاری مورد نیاز است. فعالیت تولیدی مجموعه فعالیت هایی است که به منظور تبدیل منابع به کالای ضروری انجام می شود و شرکت تولیدی شرکتی است که به کار تولیدی اختصاص دارد و موضوع فعالیت آن تولید کالا می باشد. انواع شرکت ها، فعالیت تولیدی را شامل می شود.

متقاضیان گرامی می توانند با در دست داشتن مدارک زیر کلیه امور ثبت شرکت تولیدی را به کارشناسان مجرب ما بسپارند.

ثبت شرکت های صادراتی و وارداتی

اگر قصد راه اندازی تجارت صادرات و واردات را دارید، ابتدا باید شرکت خود را به طور خلاصه تحت عنوان صادرات-واردات، به عنوان شرکت ثبت کنید. این نوع شرکت ها را می توان به صورت شرکت سهامی خاص یا با مسئولیت محدود به ثبت رساند. مراحل ثبت شرکت وارداتی برای صادرات و واردات در زیر به اختصار توضیح داده شده است. متخصص ترین مشاوران حقوقی ما می توانند در مراحل ثبت شرکت صادراتی شما را همراهی کنند.

مفهوم واردات به کالاهایی اطلاق می شود که در کشور خاصی تولید و سپس از طریق تجارت به کشورهای دیگر وارد می شود. واردات نیز به دو دسته دائمی و موقت تقسیم می شود.

این مطلب را نیز بخوانید: اخذ جواز کسب و کار اینترنتی

طبق ماده 2 قانون صادرات و واردات، کالاها به سه دسته کالاهای مجاز (که بدون نیاز به مجوز قابل واردات یا صادرات هستند)، کالاهای مشروط (که برای واردات یا صادرات نیاز به مجوز دارند) و کالاهای ممنوعه تقسیم می شوند.

زمانی که افراد تصمیم به واردات کالاهای دولتی یا غیردولتی دارند، باید برای دریافت مجوز واردات به وزارت بازرگانی مراجعه کنند. همچنین افرادی که به عنوان مسافر وارد کشور می شوند می توانند با پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی علاوه بر چمدان، کالای شخصی خود را وارد کنند.

در زمینه صادرات و واردات کالا برای کسب موفقیت بیشتر ثبت شرکت و اخذ کارت بازرگانی بسیار مهم است. اتاق بازرگانی، صنایع و معادن وظیفه صدور کارت بازرگانی را بر عهده دارد.

اخرین کلام

ثبت شرکت اولین قدم برای ورود به دنیای تجارت است. انتخاب نام، پر کردن مدارک و گرفتن مجوز مانند یک رویداد هیجان انگیز با مقصد رویاهای شماست. با انتخاب نوع شرکت مناسب، ارزیابی و طی کردن مراحل به درستی، می توانید بال های کسب و کار خود را برای پرواز به سوی آینده ای روشن باز کنید. پس با اشتیاق و آمادگی کامل قدم ها را بردارید تا در آستانه موفقیت قرار بگیرید.